PORTADA

NOTICIAS  

A GUARDA

TUI

O ROSAL

OIA

TOMIÑO

BAIXO MIÑO

OUTRAS NOVAS

DEPORTE

OCIO

CITAS

DEMOGRAFÍA

ENTREVISTAS

COMUNICADOS

PORTUGAL

HEMEROTECA

CON

VOZ

PROPIA

PÁXINAS

 REPORTAXES

FESTAS DO MONTE

RECREO ARTÍSTICO GUARDÉS

CASINO DE CAMPOSANCOS

DCONCELLO DA GUARDA

RÚAS DA GUARDA

VARIA

FOTOSAYER

IMAXES

PATRIMONIO arquivo e documentación

XENTES de Ribadavila

AXENDA

CAIXÓN DE SASTRES

ENLACES

 EMPREGO

*

 

 

ANACOS DE HISTORIA

O ARGAZO <> Alga de Mar <> Estiércol del Mar

por José Antonio Uris Guisantes

anterior    seguinte

 

Panorámica de Malteses e Varadeiro en 1984. Fotografía de Uris Guisantes

Paralelamente comeza unha loita de intereses entre comerciantes afincados na Pasaxe, que non ten nada que ver co argazo pero si é interesante falar dela. Esta era unha zoa onde se facían grandes transaccións económicas a nivel internacional desde 1840 en adiante, ou antes.

Panorámica do Porto da Guarda en 1984. Fotografía de Basilio Moreira Carrero.

O ex Alcalde D.Domingo A. Español López fai litixios contra todolos empresarios que nesas datas estaban asentados tamén na Pasaxe: Manuel Antonio Candeira Ledo, Francisco Baz, Juan do Pazo, José Comesaña, José Pallarés, Xunta Administrativa do Coto e co propio Concello, litixios que chegarían anos máis tarde ata o Tribunal Supremo.

A Ribeira no século XIX. Volanteiros<>Molleiros, boias, peixe a secar, e xentes do barrio mariñeiro en posición de saír na fotografía de R. Buch. Diante dos rapaces podemos ver diversas cabazas.

Domingo Español dotara o CAIS[1] construído por seu pai en A Pasaxe e espazos adxacentes co argumento de que fora seu pai D. Juan Antonio Español quen gañara terreos de aluvión ao río e que construíra.., lo que se dice unha Dársena para abrigo de sus barcos, consistente en una parte de río que ha murado, sin que nadie se lo impidiese ni le disputase siquiera el uso[2], lo mismo que el trozo de prado, hecho todo en la ribera á su costa... Os opoñentes insistían en que eran terreos de propiedade inmemorial do común dos veciños, usado – entre outros – por veciños para ir coller botella y limo do río.

A precariedade económica nestes anos faise sentir na vida diaria pese a traballar arreo os veciños, cuestión que a Corporación composta polos maiores contribuíntes non gusta:

[1] En portugués.

[2] Argumento feito na defensa de D. Domingo Español por seu amigo o 1º Tte. Alcalde D. José Manuel Lomba.

.......................................................

Panorámica de OS INFERNIÑOS<>A GUDELA, debaixo das Loucenzas, lugar onde dende tempo inmemorial se recolle argazo e pasaba un camiño romano de comunicación con Oia, que viña dende os Sete Camiños e  continuaba por Centeares. O Tte. Alcalde e logo Alcalde D. Manuel Díaz González, acabou con el a base dunha capa de piche por riba. Fotografía de José A. Uris.

BENEFICENCIA[1]. El abuso que de la mendicidad se hace en este pueblo es ya harto escandaloso, y el que la Municipalidad lo consienta, lo demasiado criminal (sic).Que ciertos abandonos, de ciertos abusos, vienen á la sociedad males que terminan algunos en el patíbulo.

El Ayuntamiento que tiene á su cargo la administración del Distrito, tiene el imperioso doble deber de evitarlo, antes que una culpable negligencia arrastre, sin quererlo el miserable fallo de la Ley. Aquí se ven con dolor é indignación jóvenes robustos y sanos mendigando de puerta en puerta los días de fiesta, como un recurso ó arbitrio más para vivir holgadamente, después de la prostitución a que algunas se dedican.

[1] Sesión 30 xuño 1861, presidida por D. Juan Troncoso Portela

........................................................

Escaleiras da rúa Colon,  zona de Chan do Conde e Convento das MM. Benedictinas. Ata aquí chegaban os montes de argazo e as gamelas cando había marusías. Fotografía propiedade de Dosio Fernández Sesto publicada en www.galiciasuroeste.info.

Aquí para mendigar se cubren algunas de harapos por la mañana, y van por la tarde al baile á lucir con imprudencia sus galas. Aquí se buscan muchas veces estas mismas personas para darlas un jornal, á importaren las mas sencillas labores que pudieran proporcionarles pan, y bien halladas con la holganza, jamás se les encuentra dispuestas al virtuoso y moral trabajo. Sensible es que, por falta de fondos, no poder mas estirpar de raíz este comercio que corroe la virtud y la sociedad; pero podemos, sí, aminorando en la parte más principal.

A pesares do traballo que pasaban argaceiros e argaceiras o Concello seguía tirando arbitrios, así en 1864[1] a Corporación baixo a presidencia de D. Juan Antonio Fernández Lasiote establece outro: sobre los tendederos de Alga o Estiercol Marino y terreno común de los vecinos, a razón de 12 céntimos por cada 100m2.

[1] Sesión do 28 xaneiro 1864.

................................................

Argaceiras da Marina, xunto a un mozo e un neno diante dunha Chabola nas Casetas, hoxe Avda. Fernández Albor. Fotografía cedida por Olga Rodríguez Vicente.

-----------------------------

...Hay en este Distrito mas de treinta familias que viven del aprovechamiento común de recoger día y noche el alga ó estiercol marino, llamado vulgarmente argazo, único recurso casi con que cuenta la agricultura para fertilizar sus tierras de labor en un país donde tan escasos son los montes y los ganados...

Comézase a falar do Varadero del Puerto de esta Villa sendo Alcalde don Joaquin Alonso Martínez[1]..las frecuentes desgracias y graves perjuicios que sufren los marineros y pescadores... por la falta absoluta de un pequeño puerto y varadero en su ribera y que han llamado en diferentes veces la atención de la Corporación.

[1] Sesión 9 xaneiro 1870.

..............................................

Varadoiro da Ribeira a finais do século XIX. En fronte arriba podemos ver o solar de Pachequiño, onde mercou terreos o Concello para amplia-lo varadoiro, e onde máis tarde construíron as casas que hoxe podemos contemplar. Tamén podemos observar os montes de argazo na Ribeira. Fotografía do Arquivo de Antonio Martínez Vicente.

Ya en 5 de marzo de 1859 el Gremio de Mareantes y vecinos de esta Villa, elevaron al Gobierno una solicitud pidiendo se concedieran algunos fondos para mejorar su puerto, construyendo un pequeño muelle y ensanchando algo su entrada; si bien no merece el nombre de Puerto un boquete continuamente agitado por las olas  y que no permite si no en muy pocos casos la entrada de los galeones que vienen de Vigo para el Comercio de Cabotaje; viéndose los pescadores y marineros en la imprescindible necesidad de entrar con riesgo y a arrastrar acto continuo á tierra[1] todos los barcos que interceptan hasta el tránsito público sin remedio posible á tan grave mal.

[1] Outro día falaremos de CHAN DO CONDE, onde chegaban as lanchas e gamelas varadas, así como do Campo de Pachequiño lugar que hoxe ocupa o Varadoiro da Ribeira.

....................................................

Fotografía de 1890. Gamelas, argaceiras, carros cabalos, ect. Nunha barda de argazo. www.comercial@informaticagranada.com

----------------------------------

La Instancia de los Mareantes, informada por el Ayuntamiento, por el Yngeniero Gefe de Caminos Canales y Puertos de la provincia, y con recomendación del Sr. Gobernador de la misma, se dirigió al Ministerio de Fomento en 21 de Agosto de dicho año (1859), y en 29 del mismo el Ylmo. Sr. Director General de Obras Públicas manifestó á los suplicantes que el Gobierno contribuiría con una cantidad igual a la que la localidad proporcionase, si ésta arbitraba medios para llegar á cierto número de años los fondos para el pago de la obra, en la parte correspondiente, adelantando el Estado los fondos necesarios, previo estudios y aprobación del Proyecto.

La localidad careciendo de recursos, tuvo que RENUNCIAR á la necesaria como benéfica obra, dirigiendo en 17 de Mayo de 1863, segunda Petición al Gobierno para conseguir que TODA ella se costease por el Estado, Sin resultado ulterior.

HOY (1870) es otro el pensamiento que ecsiste en el cuerpo municipal, menos costosa la empresa que se propone acometer y que sin embargo producirá una regular mejora ensanchando la pequeña ribera destinada á Varadero, y evitando los riesgos en que á cada paso se encuentran las lanchas de pesca de estos pobres marineros, los portugueses que por arribada forzosa vienen aquí a guarecerse, de las que han naufragado y naufragan todos los años una parte muy significante, así como los galeones que de Vigo y otros puntos concurren para el Comercio de Cabotage, y que muchas veces ni 24 horas pueden detenerse en el puerto, por falta de Varadero, sufriendo frecuentemente averías de consideraciones, y retirándose otras hasta sin descargar.

Al remediar en lo posible tan graves perjuicios es de todo punto indispensable la adquisición del Campo y Molino Harinero inmediato á la playa y que pertenece en propiedad á Dña. Josefa Rodríguez Taboada[1], viuda de D. ManuelEspañol[2] .

[1] Algún día explicaremos o contencioso deste Molino Harinero con motor de agua, sito preto da Fonte da Ribeira.

[2] Caballero del Manto de Cristo.

 ................................................

Fotografía de D. Mariano Jiménez Hueto en 1915. En primeiro termo secadoiros de congros e pescadas. A Fosella destruída polas marusías, a grúa de vapor da Casa Sertucha de Bilbao, dúas motoras a vapor e varias gamelas.

Acuerda por tanto el Ayuntamiento se practiquen las gestiones consiguientes para la adquisición de dicha finca, nombrándose una Comisión de su seno para que conferencie con Dña. Josefa R. Taboada á fin de adquirir el terreno y molino por arreglo convencional y en otro caso se instruya expediente de expropiación forzosa con arreglo á las Leyes y Disposiciones vigentes.

Y atendiendo á que esta obra es de interés general, Acuerda así mismo acudir á la Excma. Diputación Provincial pidiendo los recursos necesarios para la adquisición de esta finca con más razón cuanto que de los fondos provinciales jamás se concedió á este Ayuntamiento cantidad alguna para Obras Públicas, y no es de esperar que en este caso deje de proporcionar los fondos necesarios para tan apremiante y beneficiosa obra. 

 Postal de Mariano Jiménez Hueto, titulada “El puerto”.

Rapaz na baixada que había á praia da Ribeira en 1915.

Esta rúa ou Avda. do Porto, foi Avda. de  Ordóñez, logo Avda. de la Libertad, Avda. de Calvo Sotelo e hoxe rúa do Porto.

Estamos en pleno apoxeo das motoras a vapor, podemos observar a vela branca nunha gamela antes de ser encascada. Onde está o rapaz había unha rampa de baixada que daba á praia da Ribeira, entre esa praia e o Varadoiro saía un gran canal provinte da unión das augas de lavar roupas e redes do lavadoiro da Ribeira, do sumidoiro da rúa Roda, e do propio Convento das Benedictinas. Ao fondo á esquerda – diante da Fosella- un dos derradeiros volanteiros <>molleiros a remo e vela que quedaban na Guarda...

---------------------------------------

Seguimos con: Arbitrios – remate de ALGA de Mar año económico 1875-76. Unico licitador José Alonso de la parroquia de Salcidos por el tipo de 331 pesetas (1.329 reales) anuales.

En 1876, sendo alcalde D. José González Baz o Concello inclúe no arrendo do Argazo a Alga Verde, aparecendo un novo arbitrio que debían pagar os paisanos do Rosal e da Guarda, pois ata agora era un arbitrio por Alga Seca y por Mollo. Debían pagar 1 real por carro e ¼ por caballería. Suprimen o arbitrio sobre Alga Verde y Alga Seca, decretando que solamente pague el estiercol que salga fuera de este Distrito a razón de 4 reales año.

Petando a casca na pía da rúa A Roda nos anos setenta??. Fotografía publicada en www.galiciasuroeste.info

Arrendatarios e veciños de O Rosal non están de acordo volvendo a decretar os arbitrios sobre el Alga de Mar[1]: El rematante[2]cobrará por cada carro que salga ( o pase por) de la Guardia de Alga seca 1 peseta, por caballería ¼ y carro de estiercol, 1 peseta.

Pero as protestas aumentan por parte dos rosaleiros, tendo que o Concello[3] retomar a cuestión porque en represalia o Rosal cobra 1 peseta por carro de esquilmes y leñas aos veciños de Salcidos que se aproveitaban da parte rosaleira do monte Torroso. De novo declaran libre el arrastre del Alga que proceda de los Puertos de Oya y O Rosal cando pasen por la Guardia, siempre que el Alga sea seca.

[1] Sesión do 23 xullo 1876.

[2] Persoa con cartos que pagaba un canon e logo explotaba o negocio.

[3] Sesión do 6 agosto 1876.

.....................................................................................

Malecón norte do porto guardes en plena construcción en 1992. Fotografía propiedade de José A. Uris

Naturalmente o arrendatario de quenda Manuel Espino Vázquez renuncia inmediatamente ao acordo que tiña co Concello, porque ao non cobrar aos rosaleiros   significaba non percibir 89,90 pesetas por ano, dun total de 439,90 pesetas que viña obtendo. Pero axiña aparece Juan Vicente Español o cal acorda co Concello un canon de 1.205 reais anuais (301,25 pesetas).

Pero a igrexa non está de acordo e preme directamente ao Gobernador que oficia ao Concello[1] para que respectase a Resolución do bispo da Diócese concediendo licencia para recoger Alga de mar en los días festivos, como otorgado en uso de sus facultades espirituales...

Asunto que colle por sorpresa á Corporación que non estaba informada, prepara un órdago contra a hipocresía da decisión do bispo por recadar cartos nos domingos e festas de gardar, días nps que o Concello por presións da propia igrexa tiña prohibidos, incluso contra a decisión do Gobernador Civil que neses anos era o Jefe Político da provincia,

[1] Sesión 3 maio 1863 Oficio nº 475 do 24 de maio.

Fotografía de Dosio Fernández Sesto publicada en www.galiciasuroeste.info .

Rúa Concepción Arenal por onde debían pasar os carros e cabalarías dos labregos cargadas con argazo. En primeiro termo á esquerda futuro almacén de materiais de construcción de D. José Riego Lomba, abaixo edificio de D. Manuel Díaz González “Ligero”, construido con axuda da Obra Sindical del Movimiento.

[...] hasta ahora había ignorado que el Excmo. Sr. Obispo tuviese concedido licencia o dispensa para recoger el ALGA en los días de precepto...  teniendo en cuenta la facultad espiritual de S.E. y su dispensa para trabajar en días festivos, la necesidad de evitar querellas entre vecinos, y las desgraciadas muertes que casi todos los años suman en la extracción del ALGA por las horas intempestivas en que a veces se hace, así como el fomento de la Agricultura y el bienestar de innumerables familias pobres que viven de aquella industria, Delibera y Acuerda:

1.-TODOS los vecinos del Distrito pueden dedicarse libremente a recoger el Alga ó Yerba que la mar arroja en cualquier día del año, sea ó no de precepto, esto es, aúnque fuere domingo ó fiesta de guardar, desde que el solo sale hasta que se pone.

2.-El orden que ha de observarse para tenderlas en los secaderos, será el de antigüedad de su extracción por cuanto tanta mayor será la facilidad de su corrupción, cuanta mayor sea aquella.

3.-Cada uno de los contraventores queda incurso en la multa de 2 ducados, fijados en los sitios de costumbre...

Defiren da maioría, tres concelleiros, un Manuel Espino Vázquez anterior rematante do arbitrio sobre Argazo ou Estiércol Marino, Roque Manuel Trigo[1] e Domingo A. Español, íntimos amigos e contrarios á maioría política da Corporación.

[1] Era Alcalde Juan Antonio Fernández Lasiote que nesta sesión estaba enfermo, presidindo o  Tte. Alcalde Roque Manuel Trigo, un dos disidentes do acordo.

...............................................

Os que aproveitan para defende-lo arrendamento ou canon imposto polo párroco da Guarda....á aquel que ofrece mayor huronía en puja y subasta pública[3] .

O párroco quería cartos é a maioría da Corporación non estaba por sacrificar máis aos veciños que estaban pasando por grandes penurias económicas, tendo que pagar un canon imposto polo rematante.

---------------------------

Praza  del Progreso, logo de Ignacio Sobrino, popularmente Praza da Fariña.  Fotografía de Joaquín Fernández Gómez Nesta praciña comerciábase con todo tipo de fariñas nos días de mercado. Tamén estaban aquí a fábrica de Gofio Travieso[1] para alimentación infantil e enfermos, a tenda<>taberna do tío Leza[2], máis tarde a Casa de Comidas de Elías, tamén estaba a taberna Mau Mau, así como a barbería de Julio Pazos. A casa de enfronte era de Dona Enriqueta Martín Rey que alugaba camas no verán .

 -----------------

En 1877 o Alcalde D. Manuel Benito Portela Vicente se escandaliza, porque los marineros se dedicaban a sacar alga de mar con redes y otros modos en días festivos, manera escandalosa por su publicidad y por la profanación de los días festivos... abuso que debe prohibirse en obsequio de la moralidad pública y religiosa...

A Corporación nomea unha Comisión Municipal que emita o dictame que procedese, Comisión que non chega a emitir informe algún debido á precariedade económica e falta de recursos polos que estaba pasando o barrio da Marina nese ano, que aumentou no seguinte en toda a vila coa perda das colleitas, o que obrigou ao Concello solicitar oficialmente a condonación da Contribución Rústica.

[1] De D. Rafael Travieso.

[2] Francisco González Leza a quen tiña no punto de mira “por sospechoso” o  Brigada da Garda Civil, Comandante de Puesto, Julio López Gómez  “Don Julio” en 1937 a 1939.

[3] E un dos que puxaban era o arrendatario Manuel Espino Vázquez , así mesmo concelleiro.

.........................................

A Fosella e a grúa de vapor  Sertucha de Bilbao nunha invernía de 1915. Á esquerda o Varadoiro do Muelle e o Muelle Alto. Fotografía de D. Mariano Jiménez Hueto.

A efectos de poder controlar con eficacia a entrada e saída de mercadorías – incluido ó ARGAZO – en 1878, a Corporación presidida por don Juan Troncoso Portela[1] acorda, entre outros asuntos as Vías de Tránsito por onde debían pasar... el argazo, estiercol y otras mercancías, a fin de evitar la defraudación, tan fácil en este término municipal...

-Carretera de Camposancos a La Guardia.

-Camino de San Roque directamente al Coruto los que entren a Salcidos y del Coruto a La Guardia por la carretera a los que vengan á la Villa.

-Proba o camino que viene del Rosal siguiendo directamente a la Guardia por la Cruz de Coba, Buján y Funchidos.

-Carretera de la Guardia á Bayona por el punto de Casas directamente á la Villa.

-La Rivera de esta Villa, desde donde, como punto céntrico se utilizarán todas las calles después que el vigilante haya tomado razón de los géneros, al desembarcar, y de la papeleta de introducción que antes deberán presentar los dueños del género.

Todos los géneros y efectos que fueren aprehendidos fuera de las vía señalada ó por caminos extraviados, caerán en comiso, aunque vengan acompañados de papeleta de introducción, á evitar reclamaciones se expresará siempre en aquella la vía de introducción.

Los géneros sujetos al Impuesto, procedentes de Vigo y otros puntos y que por ser de tránsito no puedan salir el mismo día para fuera del Distrito, se depositarán en el almacén de la parte baja de la Casa Municipal, siendo la conducción y mas gastos de cuenta del introductor.

[1] Sesión 22 xuño 1878.

anterior    seguinte