PORTADA

NOTICIAS  

A GUARDA

TUI

O ROSAL

OIA

TOMIÑO

BAIXO MIÑO

OUTRAS NOVAS

DEPORTE

OCIO

CITAS

DEMOGRAFÍA

ENTREVISTAS

COMUNICADOS

PORTUGAL

HEMEROTECA

CON

VOZ

PROPIA

PÁXINAS

 REPORTAXES

FESTAS DO MONTE

RECREO ARTÍSTICO GUARDÉS

CASINO DE CAMPOSANCOS

DCONCELLO DA GUARDA

RÚAS DA GUARDA

VARIA

FOTOSAYER

IMAXES

PATRIMONIO arquivo e documentación

XENTES de Ribadavila

AXENDA

CAIXÓN DE SASTRES

ENLACES

 EMPREGO

*

 

ANACOS DE HISTORIA

O ARGAZO <> Alga de Mar <> Estiércol del Mar

por José Antonio Uris Guisantes

anterior     portada

Cargando o argazo ao lombo nos anos cincuenta. Fotografía comercial@informaticagranada.com

Art. 45.- Prohibido que las emanaciones de las piezas comunes o letrinas salgan a la calle. Los dueños las mantendrán constantemente limpias y las que no tengan sumideros se le extraerán las basuras a las afueras de la población, en las horas de 8 de la mañana en invierno y las 6 en verano.

Art. 46.- Siendo del mayor riesgo para la salud pública el abuso bastante arraigado, especialmente en el barrio de la Marina, de destinar las bodegas de las casas a depósito de estiércoles y hacinamiento de pescado en putrefacción, los dependientes municipales ejercerán sobre esto la más exquisita vigilancia dando parte a la Alcaldía de las casas que infundan sospechas, para obligar a los dueños a la limpieza, sin perjuicio de exigirles responsabilidad por su incuria.

Panorámica da marina en 1923. Fotografía de Agustin Pena Pacheco. Obsérvese a zoa de Chan do Conde totalmente remozada

 E postos xa en materia como dato curioso vexamos alguns artigos mais:

Art. 77.- Como la religión Católica es la del nuevo Estado y de la mayoría de los españoles, para guardar sus preceptos, se prohibe el trabajo corporal, sin necesidad, los domingos y fiestas de guardar, destinados al descanso y recogimiento.

Art.78.- Los comercios y tiendas se cerrarán siempre que pase el Viático o procesión de cualquier santuario, y las personas que se hallen en la vía pública deberán estar con la cabeza descubierta absteniéndose de todo acto o ademán contrario al respeto que merecen los actos y objetos sagrados.

Levamos máis de cen anos sabendo e levando á práctica que as algas vivas[1] que se utilizan para alimentación de animáis, de persoas, se fabrican cosméticos e medicinas, aparecendo incluso unha cociña macrobiótica para conxugar os factores medio ambientáis, dietas, estilo de vida e saúde.

Alguns tipos de algas fortalecen o corazón e o sistema circulatorio, ademais de ter efectos antibacterianos, antivirais e anticanceríxenos. Dentro dos compoñentes teñen altos contenidos en carbohidratos, proteínas, vitaminas e minerais, contendo máis ferro e calcio que os derivados lácteos.

[1] Lembremos que o ARGAZO son as algas arrancadas polas marusías á costa que soamente se usan para estercar, soamente se aproveita o xerés para comercialización.

.........................................

Fotografía publicada en Internet de Wakame ou leituga do mar ou golfo ( Undaria Pinnatifida), o  allo é o que nos coñecemos como carallote. Rica en proteínas, fibra, vit. C, iodo, calcio, ferro, magnesio e fósforo. A recolección é de xaneiro a maio.

Imaxe do Musgo de Irlanda (Chondrus Crispus<>Mastocarpu Stellatus), chamado na Guarda carrapicho. Rico en carragenatos.

 

Outra fotografía do carrapicho ou musgo de Irlanda, máis escura, algunhas veces ata verde

E unha das algas das que se extrae o Agar-Agar, serve como expectorante, calmante da tose e alivia a farinxite, recoméndase para problemas gástricos, curiosamente serve tanto para combate-las diarreas como o estrenemento. Espesante, estabilizante e xelificante, contén carraxenos[1] e carraxeninas[2]

 

Fotografía de espaguete de mar (Himanthalia elongata), alga parda bienal. Na Guarda dicimos cinta ou correa. Pegadas ás pedras por un pequeno disco pendurado que a fixa. Contén moita fibra e ferro.

Fotografía de verdello de mar, limo ou verdín (Enteromorpha compresa). Alga verde (chlorophyta), abundante en zonas onde hai moitos nutrintes. En Xapón ten o nome de nori verde.

Fotografía de CENEAM – J.L. GONZÁLEZ

Algas pardas Laminarias (Laminaria Ochroleuca e Laminaria Hyperborea), na Guarda simples sojas que se empregaban para esterca-las leiras. No verán eran cortadas con fouce desde as gamelas ou mollados ata a cintura co cesto ou canastas de bimbo ao lado.

Nos baixos da Area Grande e A Gudela era onde había máis cantidade. O pé que as mantén xunguidas ás pedras é chamado na Guarda carolo, o que  xaneiro, febreiro as marusías bota nas praias e portiños, e recollido para esterca-las leiras. Esta laminaria contén magnesio, iodo, calcio: ten propiedades antirreumáticas, ante inflamatorias, regula o peso corporal e a tensión arterial.

[1] Forma parte do esqueleto das algas. Mistura  complexa de polisacáridos sulfatados, empregado na industria de alimentación como emulsionante, xelificante e espesante.

[2] Polisacáridos (celulosa; amilasa; amilo pectina; glucógeno; sulfato de quera tono e agarosa)

...................................................

Fedorento, As Penizas, Loucenzas en 2008. Fotografía de José A. Uris Guisantes.

Barda no Varadero do Muelle nos anos corenta. Fotografía de comercial@informaticagranada.com

Tamén había veciños doutras Feligresías que non estaban conformes:

Escrito do 23 de marzo de 1886. Comandante del CAÑONERO DE GUERRA SEGURA. COMANDANCIA. Salida nº 3470. A Alcalde de la Guardia.

 Los vecinos del pueblo de Camposancos, atribuyéndose derechos que en ninguna manera les corresponden, tratan de oponerse á que ejerzan la pesca en el puerto de la “Cabra”, los individuos de S. Miguel y tanto estos como los de la Guardia, están en su perfecto derecho al acudir á dicho Puerto á ejercer su industria, puerto que el Reglamento vigente concede libertad para ejercer la pesca en tierra firme á todos los súbditos de la Nación á que pertenece la orilla.

Como quiera que han mediado amenazas por parte de los camposinos, y esto turbaría el órden si las llegasen á hacer efectivas, lo pongo en el conocimiento de V. á fin de que por su parte y supuesto han acudido en queja al Síndico de Camposancos, se les haga entender la falta de razón que les asiste, para oponerse contra lo prevenido en el Reglamento. Dios que g.a.V., muchos años.

Abordo, Pasage (Río Miño) 23 de Marzo 1886.

Antiga praia de ALDRAMAN que estaba dende as pedras por debaixo da actual Atalaya ata a antiga Casa de Baños do tío Casimiro (desparecida dende fai uns 30 anos).

Esta praia ata a construcción da baixada a Fedorento<>Area Grande en 1934/35 era a praia máis importante da Guarda, non tiña area e as persoas procedían a bañarse nunhas pozas existentes, tendo aros de ferro e cadeas para bañarse con seguridade para as persoas que non sabían nadar.

Esta zona tamén era coñocida como das CASETAS porque dispuña de casetas de madeira desmontables para poder cambearse de roupa antes e despois do baño. Atendía as casetas o tío Casimiro, pero unha vez en que a Corporación aprobou a apertura do barrio de Ribadavila con Fedorento<>Area Grande perdeu clientes a de Aldramán, debendo pechar arredor dos anos cincuenta  a Casa de Baños. Pero durante moitos anos as familias da Guarda seguiron frecuentando as rochas de Aldramán.

Tamén se recollía argazo nesta zoa. Damos unha pincelada histórica da praia de ALDRAMÁN:

Na Sesión Ordinaria da Corporación Municipal celebrada o 9 de abril de 1906, presidida polo Alcalde D. Severiano Martínez Núñez, trataron de:

PLAYA DE BAÑOS.- La Comisión de Policía Urbana encargada en sesión de 26 del pasado, manifiesta que para facilitar comodidad a los bañistas, hay urgente necesidad de practicar la voladura de algunos peñascos por medio de barrenos y rellenar algunos pozos que dificultan el paso, de tal manera que pueden dar lugar á caídas de graves consecuencias especialmente a personas ancianas, las cuales precisan, como es natural, senderos para transportarse de un punto a otro por medio de las peñas, siendo también indispensable, según la opinión del ilustrado maestro práctico de obras don Angel Signo que acompañó a la Comisión, una rampla de bajada en la desembocadura del camino que baja de la LAGE GRANDE á la playa de ALDRAMÁN, punto favorito de los que van a bañarse.

Al propio tiempo la Comisión indica que como las pequeñas obras que se intentan, se hallan enclavadas en la Zona Marítima y tal vez dentro del perímetro que abraza el Proyecto del Segundo Grupo de las Obras del Puerto, es conveniente se obtenga el beneplácito del Capitán de Puerto y aún del Sr. Yngeniero de Puertos,encargado de la Zona del Sur.

Na Sesión Supletoria da Corporación celebrada o 20 xaneiro de 1932, presidida polo 1º Tte., Alcalde D. Dámaso Ramón Trigo, por disposición del propietario[1], se dió lectura al acta anterior que fue aprobada por unanimidad.

FEDORENTO.-Se acuerda emplear inmediatamente en las obras de dicho punto el portland que se recibiera a fin de evitar que se descomponga de continuar mas tiempo sin utilizar.

11 xullo 1932. Sesión Ordinaria, bajo la presidencia del Sr. Alcalde D. Manuel Alvarez Vicente, se dio lectura al acta anterior que fue aprobada por unanimidad.

FEDORENTO.-Se lee Oficio de la Excma. Diputación provincial de Pontevedra en que manfiesta haber acordado tomar en consideración la petición de este Ayuntamiento de que aquel organismo subvencione las obras del camino a la Playa de Fedorento, y pasar la instancia a la dependencia de Vias y Obras provinciales para tramitar urgentemente el expediente. Queda satisfactoriamente enterada la Corporación

[1] Era Alcalde D. Manuel Álvarez Vicente que por estar de viaxe non presidíu a Sesión.

................................................

Zoa do Porto Ladrón rechea de pedras e xabre na Area Grande. Fotografía de 2008, de José A. Uris Guisantes.

26 abril 1933. Sesión Supletoria presidida por el 1º Tte. Alcalde don Antolín Silva Vicente, por enfermedad del Sr. Alcalde propietario, por enfermedad, se abre la sesión dando lectura al acta anterior que fue aprobada por unanimidad.

ALGAS Y BOTELLA.- Se acuerda oficiar al Sr. Delegado de Marina de este puerto, denunciando el abuso que se viene realizando en Camposancos, consistente en limpiar las peñas que quedan al descubierto en bajamar, usando unos rastros de hierro, de las algas y botella, cuyo aprovechamiento está prohibido, para que dicha autoridad acordare á evitarlo.

13 xuño 1934.Sesión Supletoria correspondiente a la Ordinaria del día once que no tuvo efecto por falta de señores concejales en el número determinado, y abierta la sesión por el Sr. Presidente se dio lectura al acta de la anterior que fue aprobada por unanimidad.

Kiosko de la playa.- Se procedió a la subasta para la concesión del derecho a colocar un Kiosko en Arena Grande, destinado al servicio de refrescos, bocadillos, etcétera, presentándose un solo pliego, de D. Manuel Franco, que ofrece el tipo fijado como mínimo de veinticinco pesetas por tres meses, que empezarán a contarse desde 30 del actual, á 15 de septiembre; con la observancia de las demás condiciones estipuladas en el anuncio de la subasta. Se le adjudica.

En 1936 a Casa de Baños na Praia de ALDRAMÁN ía comezar a funcionar de outra maneira ….. Sesión Ordinaria do 16 de xullo de 1936, de la Comisión gestora del Ayuntamiento de La Guardia presidida por el 1er. Tte Alcalde don Juan Noya Gil.

CASA DE BAÑOS.-  Se da cuenta de un escrito que produce Casimiro Vicente Peniza, mayor de edad y vecino de esta Villa en súplica de que se le conceda permiso para instalar una tubería en la Casa de Baños que está situada en la Playa de Aldramán con objeto de estraer agua de la mar para utilizar en la misma casa, así como para instalar en aquella playa cuatro barracas durante la temporada veraniega y colocar otras diez casetas en la Playa de Arena Grande, para utilizar los bañistas; la Corporación oído el informe de la Comisión de ramo, por unanimidad acuerda conceder la autorización que solicita en las mismas condiciones que años anteriores.

O tío Casimiro Vicente Peniza e familia foron propietarios dun dos primeiros pequenos “balnearios de augas de mar iodadas”.  “Agua caliente o fría, yodada, salutífera, recomendada para mitigar bastantes dolencias”.

A Casa de Baños do tío Casimiro dispuña dunha terraza<>miradoiro co fin de que os clientes poideran admira-la paisaxe do Porto, saída das gamelas e barcos para o xeito ou ardora, postas do sol etc.

En setembro os rapaces nos anos corenta/cincuenta que xogabamos polo muño de vento de Solanas puidemos ver a ducias de mulleres de media idade, vellas(de loito, cubertas todas con pano negro ou gris) e mozas ca faciana moi branca, color de leite dicían, que viñan de Salvaterra, Ribadavia, O Porriño, Tui, Tomiño….  a toma-los baños.

Eran alcumadas “poubanas” ou “golondrinas”, paraban en casas particulares onde soamente alugaban as camas pois os víveres eran traídos dende o seu lugar de orixe… algunhas endexamais viran o mar…

Despedida das Festas do Monte. Fotografía de Juan Louzán Barcia. O da bandeira da Banda Negra é Tino Baz

anterior     portada