www.galiciasuroeste.info

 

LEMBRANZAS DE ONTE

Terraza "Chuco" ma Alameda da Guarda

Por José A. Uris Guisantes

seguinte

  

Josefina Lorenzo Gómez (a) “Leona” foi unha muller boa e xenerosa, traballadora incansable, emprendedora nos varios negocios creados por ela (merca de patacas do cedo, para sementar, comer, fruitería, comestibles, cantina, salón de baile, vodas, venta de churros, etc, etc, ao longo dos anos a base de tesón e forza vital.

 

Na guerra tivo que facer fronte ao coidado dos fillos, mentres o seu home Francisco Álvarez “Chuco” fora obrigado polos xefes do Glorioso Movimiento Nacional a ir á fronte de guerra.

 

29 novembro 1938. Comisión Local del Subsidio Pro Combatientes de La Guardia al Presidente de la Delegación Local de la Cámara de la Propiedad Urbana de La Guardia. Al Jefe de la Comisión Sr. Alcalde de La Guardia.

 

A los efectos del Decreto nº 264 relativo a la exención de alquileres, cúmpleme participar a V que constan incluídos en el Padrón del Subsidio al Combatiente de este municipio, durante el presente mes, los beneficiarios siguientes: Josefina Lorenzo Gómez de c/ San Bernardo, etc. etc.

 

12 xuño 1939. Relación de Perceptores de Subsidio al Combatiente. De la Comisión Local de Subsidio al Combatiente  al Secretario del Ayuntamiento de La Guardia don Antonio Vidal Pérez.

 

Agustín Lomba Gómez, Jefe de la Comision Local de Subsidio al Combatiente, del Ayuntamiento de La Guardia, Certifico: Que la relación de perceptores de Subsidio al Combatiente que le acompaña, fueron baja al cobrar la nónima del mes de Mayo el día 5 y 6 de Junio, por ser licenciadas las quintas de 1927 a 1931.Y a los efectos del decreto nº 264, sobre exención de alquileres, tengo el gusto de poner en su conocimiento, para los efectos oportunos. Entre os perceptores que dan de baixa estaba, Josefina Lorenzo Gómez c/ San Bernardo. Josefina debe emprender outros traballos…

 

2 xaneiro 1952. Licencia Fiscal de Alta en Industrial : Francisco Alvarez Vicente “Chuco” c/ Vicente Sobrino nº 2. Frutas Frescas. Licencia concedida a 10 de mayo de 1952.

 

Así o 3 de xaneiro de  1961 aparece o seu nome na relación de: Licencia Fiscal- Altas por Industrial.

 

Josefina Lorenzo Gómez c/ José Antonio. Compraventa de Patatas y Legumbres. A Licencia foi concedida o 13 de maio de 1961.

 

Romaría Enxebre no Trega no domingo 11 de agosto de 1963. Manuel Fdez Gómez “Machote” (ca vara), José A. Uris Guisantes, 1º  de pé a esquerda; Carlos Sobrino González, de negro e sombreiro, xunto a uns amigos de Vigo que viñeran as festas. Ao fondo a Terraza Chuco conm mesas e sillas. Fotografía de José A. Uris.

-------------------------------

 

O 30 de  abril de 1964, “Josefina Lorenzo Gómez. Por Kiosco en la Alameda pagó en 1963: 820 ptas más mesas etc 1.200. Total: 2.000 ptas.En 1964: 330 ptas más 128. Total: 358 ptas”.

 

Tamén debe facer fronte a mordedura dun can da súa propiedade a unha rapaza do barrio de Ribadavila da familia das Zampanas…, era un 12 de novembro de 1965. Por Oficio nº 1065 do Concello ao “Cabo Jefe de la Policía Municipal”.

 

“Con fecha de ayer el Médico don Ermelindo Portela Gómez, participa a esta Alcaldía que la vecina de este término Camelia Martínez Vicente, hija de Santiago y de Ramona, ha sido mordida por un perro vagabundo en las inmediaciones del Hostal Martin Rey, al parecer de color negro.

 

Por medio del presente se servirá acompañado de los Guardias Municipales que estime conveniente, proceder a la busca y captura de dicho animal y ponerlo a disposición del Sr. Inspector Veterinario Municipal para que efectúe las debidas comprobaciones en orden a comprobar si es o nó hidrófobo, y someter en su caso a la citada vecina al debido tratamiento antirrábico.

 

Según se ha manifestado en esta Alcaldía, un perro de color negro y de doña Josefina Lorenzo Gómez, se ha visto durante unos días por las vías públicas, por lo que es conveniente que por los familiares de la interesada se reconozca dicho animal, por si pudiera ser el que efectuó la mordedura.

 

Se viene observando que varios perros deambulan por las calles sin el bozal correspondiente, al parecer procedentes de Portugal, debiendo dar las órdenes oportunas para que se estreche la vigilancia y se adopten las medidas que el caso requiere. Se servirá firmar el adjunto duplicado en prueba de haber sido notificado, debiendo darme cuenta del cumplimiento de dicho servicio. Dios guarde a V muchos años. La Guardia 12 de noviembre de 1965. Fdo. El Alcalde. José Luís García Pérez.

          

Anuncio da “Terraza Chuco.” en 1974

------------------

  

Varias xeneracions de guardesas/es non lembran a “Terraza ou Kiosco Chuco” que estaba situada no lado Este da Alameda, dende o 19 de novembro de 1954, como Cantina. Popularmente tiña o nome de “Chuco” (Francisco Álvarez), que viña sendo o esposo da concesionaria dona Josefina Lorenzo “A Leona”.

 

Copia da acta da Comisión Municipal Permanente do 19 de novembro de 1954. Presidía o Alcalde, Rafael Salcidos Sobrino, máis os concelleiros presentes, Luís Fernández Domínguez e José Pedreira Martínez, actuaba de Secretario don Antonio Vidal Pérez.

 

“Josefina Lorenzo Gómez en solicitud de construir un quiosco en la Alameda, inmediato a la muralla de cierre de la parte Este…”con las dimensiones de 5,30 m de largo por 2,80 m de ancho y 3 m de alto por frente y 2,50 m po su parte posterior…”  “destinado a la venta de bebidas y refrescos, churros y bocadillos…” . A C.M.P. por unanimidade autoriza a construcción do quiosco para Cantina, conforme o croquis e memoria que acompañaba na solicitude. “pudiendo ocupar en la época que permanezca abierta, 3 m de cada lado y 1,50 m en el frente, para colocación de sillas y mesas…”  “otorgándole esta concesión por el plazo de 20 años…”  “y con el canon mensual de 30 ptas o anual de 360 ptas…”

---------------

 

Antigua aparello para facer churros. Fonte: www.pobladores.com

 

----------------------

 

Como antecedente xa  o 11 de  xullo de 1932 en plena IIª República tratouse dunha Terraza na Alameda, así en sesión ordinaria desa data, baixo a presidencia do Alcalde  Manuel Alvarez Vicente, a Corporación tratou, sobre

 

Bar Terraza.-“Se lee una instancia de Primitivo Franco pidiendo autorización para instalar en la Alameda un Kiosco como el que el año último tuvo allí, durante la temporada de verano, y que se le fije cuota.

 

La Corporación acuerda sacar a concurso la instalación de dicho Kiosco, poniendo como tipo mínimo el de 100 pesetas por la temporada, y fijando un plazo hasta el próximo lunes para que se mejore el ofrecimiento de las 100 pesetas  que produjo el pasado año”.

Anuncio da “Terraza Chuco” cedido por Julián de comercial@informáticagranada.

 

-------------

 

O 19 de xuño de 1936 o Alcalde republicano de A Guarda, Brasilino Álvarez Sobrino  saca a “subasta pública por pujas a la llana” un espacio de 80 m/2 na Alameda co fin de “colocar un Kiosko-Bar durante la época veraniega entre el 1º dfe julio al 30 de septiembre, según se vino haciendo en años anteriores”.  O tipo mínimo era de 100 ptas.

 

Como dixen antes a Comisión M. Permanente en sesión do 19/11/1954 autorizou a concesión dunha Cantina a establecer na Alameda, por un prazo de vinte anos con un canon mensual de 30 ptas (360 ptas anuais), cando transcurrira o prazo a propiedade “repercutirá a favor del Ayto, sin derecho a indemnización alguna, entediéndose que si antes de finalizar el plazo de concesión, hubiera necesidad de utilizar el terreno ocupado con motivo de la ampliación de la Transversal que existe por su parte posterior o reforma del recinto que ocupa la Alameda u otras mejoras de aquel predio y que exijan la desaparición del inmueble, tendrá que retirarlo por su cuenta si transcurren seis años de usufructo y si no alcanzara aquel periodo de tiempo se le reintegrará en una proporción equivalente a la mitad de su costo, que se calcula en 4.000 ptas la construcción total….”

 

Este acordo da Comisión M. Permante foi ratificado polo Pleno do Concello o 18 de decembro de 1954.

 

 

“Terraza Chuco”. Vista Lateral da ampliación solicitada en 1972

 

-----------------

 

Josefina Lorenzo e os seus fillos seguían no negocio de patacas e frutería, así o 3 de xaneiro de 1961 atopo a  Licencia Fiscal - Altas por Industrial de dona Josefina Lorenzo Gómez c/ José Antonio. Compraventa de Patatas y Legumbres. Obtivo a licencia o 13 de maio de 1961.

 

Creo que por estes anos sesenta foi cando dona Josefina, esposo “Chuco” e fillos comezaron a fabricación e venta de “lexía”, anos nos que non era apenas coñecida e para que podía usarse. A marca era “Lejía La Lima”, como non había tapas de plástico as botellas de vidro tiñan un tapón de corcho, polo que debía usarse en pouco tempo debido a que se estragaban eses peches.  O pobo tirou de inventiva e dicía a modo de brona o seguinte “chascarrillo”  “lejía la Lima, la hace Chuco y la vende Josefina”.

 

Na sesión  celebrada pola Corporación municipal o 25 de febreiro de 1966, presidida polo Alcalde, José Luis García Pérez, tratan, entre outros asuntos, de: “Se autoriza a Francisco Alvarez Vicente por parte del Gobierno Civil para poder celebrar bailes públicos los domingos y días festivos hasta las 22 h  en el Salón de su propiedad sito en la c/ Prolongación Travesía Troncoso…” (hoxe rúa  Coruña).

En 1969 continuaba en funcións o Salón de Baile e local para vodas “Jardines del Tecla”  a nombre de Francisco Alvarez Vicente. Casualmente eu mesmo tiven a voda nese salón  en maio de 1968, alugábase o salon e cociña por tres días.

 

O  Goberno Civil con data 9 de outubro de 1971 solicita documentación dos siguientes establecimentos  a fin de comprobar se estaban dentro da legalidade vixente:

 

Teatro Cine Avenida de Mariano Martínez Portela  y otros.

Salón de Baile: Jardines del Tecla, de Francisco Alvarez Vicente.

Campo de Futbol Estadio del Tecla, de Raimundo Lomba González y otros.

Wisky Club “Teclasde Juan Carrero Martínez c/ Muñoz Grandes (hoxe rúa/ Brasilino Álvarez) .

Wisky ClubTimonsde José Manuel Iglesias González c/ Secundino Melón.

Wisky ClubC.T. Bouzóde José Duarte Moura Martins c/ Transversal Bouzó.

 

Anuncio da “Terraza Chuco” nos anos cincuenta

-------------------

 

O 17 de setembro de 1973 toma posesión como Alcalde e “Jefe Local del Movimiento”, Andrés Raimundo Lomba González, nomeado directamente polo Ministro de Gobernación, Carlos Arias Navarro. Feito sen precedentes na Guarda porque ata esa os Alcaldes do “Glorioso Movimiento Nacional” eran nomeados polo Gobernador Civil.

 

Quedei asombrado do poder político que os irmáns Lomba González “das Cachadas”  tiñan neses anos respecto do franquismo. Lembrar que o propio Gobernador Civil, Manuel Arroyo Quiñones desplazouse á Vila de A Guarda para ser quen dera personalmente posesión da Alcaldía da que cesara o militar xubilado José Luís García Pérez.

 

Por dar unha pincelada léanse os nomes dos que enviaron telegramas de felicitación a Raimundo:

 

-Yngeniero Director de Vías y Obras Provinciales de la Diputación de Pontevedra, Eloy Fernández Valdés Rodríguez.

-Presidente de la Agrupación Fotográfica Gallega de Vigo, Amador Montenegro López.

-Secretario General Técnico del Ministerio de Ynformación y Turismo,Juan Alfaro y Alfaro.

-Alcalde del Ayto de Bayona, Alfonso Mandado Robles.

-Primer Jefe de la 631ª Comandancia de la Guardia Civil, Juan Barrientos Labrador.

-Ministro de la Gobernación, Carlos Arias Navarro.

-Delegado Provincial del Ministerio de Ynformación y Turismo de Pontevedra,  Rafael Landín Carrasco

-Jefe Provincial del Servicio Nacional de Ynspección y Asesoramiento de las Corporaciones Locales, Victor Soto Bello.

-Director General de Urbanismo, Emilio Larrodera López.

-Delegado Nacional de Provincias, José Mª Aparicio Arce.

-Yngeniero Director del Grupo de Puertos de Pontevedra de la Comisión Administrativa de Grupos de Puertos de Pontevedra, José María Pita Orduña.

-Presidente de la Diputación Provincial de Pontevedra y Procurador en Cortes,  José Luís Peláez Casalderey.

-Secretario General Técnico de la Presidencia del Gobierno,Juan Luís de la Vallina Velarde.

-Secretario General Técnico del Ministerio de Obras Públicas,José Luís Meilán.

-Comandante de Marina de la Provincia Marítima de Vigo, Guillermo Díaz del Río y González Aller.

-Subsecretario de la Gobernación, Luís Rodríguez Miguel.

-Subdelegado Provincial de Pontevedra de la Compañía Telefónica Nacional de España, Leonardo Gamero Varela.

-Director General de Promoción del Turismo, Francisco Javier Carvajal Ferrer.

-Alcalde del Ayto de la Muy Leal Villa de El Rosal.

-Ministro de Obras Públicas, Gonzalo Fernández de la Mora.

-Subdirector General de Educación Permanente y especial, Luís Buceta Facorro.

-Subdirector General de Extensión de la Formación Profesional, Fernado Lanzaco Bonilla.

-Comandante de Puesto de la Guardia Civil de La Guardia don Juan Seisdedos Martín.

Pero vaiamos a “Terraza Chuco”,

Ultimatum a dona Josefina Lorenzo Gómez por parte do Alcalde Raimundo Lomba, notificado o 28/10/1975.

----------------------

 

Anuncio da “Terraza Chuco” en agosto de 1981.

---------------------

 

No ano de 1975, entre outros establecementos na Guarda de “Venta de Productos Alimenticios”, estaban os de dous fillos de dona Josefina:

 

Carmen Álvarez Lorenzo, na rúa/ Concepcion Arenal. “La Marina”. Venta. Menor de ultramarinos, frutas, verduras, leche huevos, detergentes. Licencias nº 1843-A.0199 y nº 1145-C.2790. Este establecemtno ainda está en pleno funcionamento, pese aos novos Supermercados, ainda que Carmen xa está xubilada non pode esquecerse de tantos anos de traballo, habendo quedado viúva de Santos Ferreira Padin.

 

Francisco Álvarez Lorenzo, na rúa/ Vicente Sobrino. “Frutería Josefina”. Antigüedad: 1970 Venta. Menor frutas, verduras, embutidos, legumbres, comestibles, detergentes, jabones, lejía.Licencia nº 1843-D.0274. Francisco estaba o fronte da Frutería de súa nai.

 

Con data 28 de outubro de 1975 o Alcalde Andrés Raimundo Lomba González notifica oficialmente (R.S. nº 1820 do 25/10/75) a dona Josefina, concedéndolle un prazo de quince días para “desalojar el inmueble-quiosco de la Alameda Municipal, toda vez que el 1º de enero de 1975 finalizó el plazo de la concesión…”

 

Con data 10 de novembro de 1975 (R.E. nº 1624) dona Josefina Lorenzo Gómez, formulou un Recurso de Reposición contra a decisión da Alcaldía, sendo desestimado tal Recurso en sesión plenaria do 26 de decembro de 1975.

 

Con data 4 de febreiro de 1976 (R.E. nº 176) dona Josefina Lorenzo formula por escrito unha solicitude para poder instalar o Quiosco noutro lugar da Vila e unha prórroga para o desaloxo do actual Kiosko. O Concello en sesión ca C.Municipal Permanente do 6 de febreiro de 1976 concedeu con “carácter excepcional la fecha del 31 de agosto de dicho año para ser desalojado el kiosco…”

Escrito do 4 de febreiro de 1976 de dona Josefina a que ademais rpesenta un croquis indicando  as características do novo Quiosco-Cantina-Terraza.

 

 

Escrito de dona Josefina Lorenzo Gómez de 4 de agosto de 1976.

-----------------

 

Oficio  de data 7 de outubro de 1983 do Alcalde Raúl González Puebla a dona Josefina Lorenzo Gómez para que desaloxe o Quiosco.

------------------------------

seguinte