Índice

www.galiciasuroeste.info

 

 

Alimento Gofio Travieso

El Alimento Ideal Para Todos

 

Por José Antonio Uris Guisantes

 

Logo da Fábrica de Gofio Travieso de  D. Rafael Travieso Martínez ubicada na rúa da Guía da Vila de A Guarda.

Stand de “Gofio Travieso” na VII Feria de Barcelona que  instalou a empresa Casa Viuda de Capdegelle [está mal o nome na nota de prensa]. A feira tivo lugar do 2 ó 17 de xuño de 1934

O Gofio é unha fariña de cereales tostados de trigo ou de millo, algunhas veces se engade cebada. Tómase con leite, amasado, formando bolos ou escaldado. Se consumiu e consume en moitos lugares, como, na Península, Canarias, Porto Rico, Cuba, República Dominicana, Venezuela, Arxentina, etc. Este alimento e de orixe guanche (Canarias), algúns autores dicen que bereber. Contén vitaminas; fibra; proteínas e minerais.

Na Guarda comezou a tomarse dende 1930, preparado nunha pequena fábrica sita rúa Calvario esquina da Fonte dos Campos, onde logo abriría unha Tenda-Taberna,  Victorino Alonso Vicente[1] e súa esposa  María González Bambio .

Inauguración da Fonte dos Campos, entre a rúa Calvario e rúa da Guía en 1958. A dereita antigua fábrica de “El Gofio Travieso”.

 

Tanto é así que no xornal El Pueblo Gallego[2] do 25 de agosto de 1934 (pax.13) saíu unha entrevista co dono da fábrica  El Gofio Travieso co título,… desde La Guardia logró irradiar su fama sobre toda España. Su consagración definitiva en la VII Feria de Muestras de Barcelona, Palacio nº 2, abierta desde junio de 1934..

 

 

A fábrica era  propiedade de Rafael Travieso Martínez e do socio Ramón Otero Melón, rexistrando a sociedade e a marca como Gofio Travieso o 25 de febreiro de 1934, con oficinas na rúa Ezequiel Ordóñez nº 50 (teléfono nº 12) da Guarda (hoxe rúa Galicia). A fábrica de gofio estaba preto da Fonte dos Campos, como xá dixen.  

 

 

Rafael Travieso Martínez naceu en Tías-Lanzarote (Canarias) en 1896, seus irmáns foron, Angel, Domingo e Pedro Travieso Martínez que emigraron de novos a Brasil e non volveron a saber deles. Rafael casou en 1928 en Tui con Marina Álvarez Rodríguez natural da Guarda, súa familia era dona da Abacería-Taberna O Galo na Calle del Castillo (hoxe J. M. Andreini).

 

Ramón Otero Melón, socio de Rafael Travieso,  naceu en 1908 na Guarda, emigrou de novo a Bós Aires (República Arxentina) para logo pasar a Porto Rico. Na Arxentina, aparte de traballar, foi secretario da Sociedad de Instrucción Aurora del Porvenir, fundada por emigrantes españois en Río de Janeiro (Brasil).

 

Primeiro fundaran a empresa de transporte de mercadorías e peixe en 1933, co nome de Transportes El Canario con viaxes da Guarda a Vigo.

 

O 7 de maio de 1934 a Subdelegación de Hacienda de Vigo envía un Oficio nº 898 al Sr. Alcalde.

 

[…] Para que se sirva hacer entrega a Ramón Otero [Melón] de Gofio Travieso, calle Ordóñez nº 50 de esa Villa, adjunto acompaño el oficio en el que se notifica aprobación del Concierto de Timbre de sus productos envasados, rogándole la devolución del duplicado con el recibí del interesado. Viva V. muchos años. Vigo 7 de Mayo de 1.934.

 

Rafael Travieso en xuño de 1934, de regreso dun viaxe a Madrid, chegou acompañado das irmáns, Merceditas e Leonor del Peral García para que coñeceran a vila turística da Guarda.

 

Unha das casas representantes de España estaba en Barcelona Casa Viuda de Capdegelle que instalou un Stand na VII Feria de Barcelona, onde se achegaron[3] (segundo El Pueblo Gallego do 25 de agosto de 1934) miles de personas

 

[…] que admiraron el Stand del Gofio Travieso, elogiando extraordinariamente esta marca, cuya popularidad, bien ganada, es orgullo de Galicia, siendo apreciadísimo en toda España, donde se impuso netamente por su calidad insuperable…

 

 

El Pueblo Gallego de 25 de agosto de 1934, pax. 13. Onde se indica que Ramón Otero (Melón) era o dono da fábrica de Gofio Travieso.

 

[…] La fabricación  del Gofio Travieso se efectúa en La Guardia (Pontevedra) con escrupuloso esmero en máquinas modernísimas. Consiste este producto en una harina completamente integral, fabricada exclusivamente con trigos morenos de Castilla, que como nadie ignora son los que poseen mayor potencialidad alimenticia.

 

Contiene la cáscara del trigo, el cual ligeramente tostado y molturado hace que este producto sea completamente digestivo y contenga todas vitaminas de tan rico cereal, que como es sabido, radican precisamente en la cáscara del trigo. Una de las principales características del Gofio Travieso consiste en que robustece los músculos y contribuye poderosamente al enriquecimiento de la sangre.

 

El Golfo Travieso puede tomarse  de infinitas maneras y de cualquiera de ellas resulta  riquísimo y altamente eficaz. Puede tomarse en la leche, caldo, café con leche, sopa, puré, té, café chocolate, cacao, jerez y vino corriente. Basta para ello un par de cucharadas de las de sopa y sin cocción alguna efectuar la mezcla. Como se ve es el más práctico, el mejor y el más barato de los alimentos….

 

 

Na tempada de cinema e teatro de 1934/35 a empresa do Cine Ideal edita un folleto que indicaba:

 

[....]  para poder obsequiar a su distinguido público con localidades gratis todo el año, hemos acordado sortear entre nuestros favorecedores, todos los meses, un palco con siete entradas, lo cual para mayor garantía del público haremos en combinación con la Lotería Nacional que se celebra en Madrid el primero de cada mes bajo las condiciones siguientes:

 

1ª .- El premio será un palco con siete entradas valederas para otras tantas personas mayores de 18 años y por el tiempo de un mes, los cuales tienen derecho a asistir a la función de MODA, que se verifica todos los Domingos a las siete o siete y media de la tarde, no pudiendo usar este premio en las demás funciones que se celebren el mismo día ni las que se celebren fuera del día Domingo si las hubiere....

 

2ª.- Los números para el sorteo van intercalados entre los anuncios y lectura del presente folleto, para lo cual  el distinguido público deberá guardar estos durante el mes para ver cuando venga la lista oficial si le ha correspondido el premio, y en este caso presentará el folleto premio en las oficinas de Gofio Travieso de esta localidad donde le serán canjeados por los siete billetes para tener derecho a la entrada y uso del palco, el cual para no sufrir errores llevará un cartel que dice: Premio Ideal Cinema.

 

 

 

 

 

 

O mesmo tempo, Rafael Travieso Martínez El Canario, e Ramón Otero Melón tiñan a empresa de transportes (como dixen) co nome rexistrado de Empresa de Transportes Rápidos El Canario, con sede na Guarda. Con servizos entre A Guarda, Vigo, Estación de Renfe[4] en Guillarei, para transporte de mercadorías diversas, peixe e marisco a facturar en RENFE.

 

Segundo me referíu Gumersindo Salinas Picón Sindo (antigo empregado de Transportes Lomba, falecido o 27 de outubro de 2008), esta empresa pechou arredor de 1945/50, el mismo foi o que me facilitou este dous folletos de propaganda.

 

Vamos ver como o socio de Ramón Otero tivo que pasar por ser acusado dunha entrada fraudulenta de viño,

 

Na sesión plenaria celebrada o 21 de agosto de 1933, presidida polo Alcalde don Antolín Silva Vicente. Asistiron: Agustín González Sobrino; Dámaso R. Trigo González; Brasilino Álvarez Sobrino; Emilio Álvarez; José Benito Lomba; Santiago González  y Juan Noya.

 

Fallos.-Después de estudiadas las diligencias instruídas en averiguación de quién fuese el culpable de la introducción fraudulenta de 410 litros de vino que Rafael Travieso [Martínez] condujo al domicilio de Juana Fernández León, del Pasaje, por orden de Juan González Gómez[5] de cuya introducción no se dió cuenta, ni se cumplieron los preceptos reglamentarios, ni, por lo tanto, se pagaron  los derechos correspondientes. Se acuerda imponer a aquel industrial, viúda de Melero, la multa del duplo de los derechos dobles, más el importe de los devengados por el vino de referencia: y a Rafael Travieso, otra multa de 15 ptas por no haber dado cuenta en la Administración de Arbitrios, ni en la Casilla de Vigilancia por donde pasó la mercancía sujeta al adeudo, que conducía.

 

Otro Fallo.- Seguidamente se estudió otro juicio, análogo al anterior, del cual resultan responsables Juan González Gómez y Rafael Travieso, puesto que la Consuelo Portela, ni pidió vino alguno al representante aquí de la Casa  González y Salgado de Vigo, Sr. González Gómez, ni a la misma Casa directamente, encontrándose un día con tal mercancía en su casa, cuando volvió a ella después de una pequeña ausencia, sin que se haya probado lo contrario.

 

En esta vista se acuerda imponer a Juan González Gómez la multa del duplo de los derechos de los 650 litros introducidos, más el importe de lo devengado; y a Rafael Travieso [Martínez] otra multa de 25 ptas, como reincidente en la falta reglamentaria de no participar oportunamente a la Administración la llegada de la mercancía, ni parar en las Casillas del Resguardo para dar cuenta de élla, ni llevarla anotada en la hoja de ruta, que se conserva en la Administración. A pesar de asegurar el Sr. Travieso que no la llevaba.

 

O 29 de xuño de 1934 tivo lugar a inauguración do local do semanario Nuevo Heraldo,[6] con sede na rúa Ordóñez (logo sería c/ Oliveira Salazar e mais tarde c/ Pontevedra para pasar a ser rúa Galicia). Estaban presentes no acto, entre outras persoas:

 

Alcalde, don Antolín Silva Vicente (do Partido Republicano Radical de Lerroux ); xuíz municipal don José Benito Sobrino; don Adolfo Buhilla Casal (Administrador na Oficiña de Correos da Guarda e accionista no Cine Ideal); don Julio Casal Castro  (Director do Centro de Higiene Rural/Centro Sanitario); don Ignacio Martínez Ambros (avogado); don Manuel Álvarez Vicente (accionista de Nuevo Heraldo, alcalde na dictadura de Primo de Rivera e primeiro alcalde na Segunda República); don José Mª Baquero (comerciante e emigrante en Puerto Rico); José Mª Rolán Rodríguez (mestre xastre, articulista e poeta); Antonio Portela; Valentín Trigo Sobrino (comerciante e emigrante en Puerto Rico); Brasilino Álvarez Sobrino (emigrante retornado de Puerto Rico, natural do Barrio de A Cruzada, de Izquierda Republicana e en marzo de 1936, presidente do Partido Galeguista da Guarda, así como último alcalde republicano en 1936, fusilado en Tui o 9/12/1936); Eduardo Pantaléon Saúl (Administrador no Centro Sanitario e membro do Partido Galeguista, fundador do Ateneo Literario da Guarda, estaría varios anos preso no penal da illa de San Simón/Redondela). 

 

Santos Álvarez, (corresponsal de Nuevo Heraldo no Rosal); Jesús Portela de  Salcidos; Emilio Álvarez (reloxeiro da Guarda); Juan Calderón (O Rosal); Luís Alonso e o propio Juan Noya Gil dono do semanario.

 

Justificaron su ausencia: don Luís Martínez (Subdelegado Marítimo na Guarda); don José Cantano (Xefe da Oficiña de Telégrafos da Guarda);don Adolfo Mosquera Castro (Secretario do Concello da Guarda);don Celso Candeira Pérez (Xerente do Consorcio Serrerías del Miño SA); Ramón Otero Melón y su socio Rafael Travieso Martínez (fabricantes do Gofio Travieso), además del caricaturista local, Alfredo Vázquez Palacios.

 

Nota: En 1898 figura que un irmán de Ramón, Enrique Otero Melón  debía presentarse para ir a Mili na Quinta de 1896/97 pero o estar en Puerto Rico é ser único fillo de viúva librouse de ser declarado prófugo. Seus pais eran Epifanio Otero, mestre canteiro e contratista de obras e Ramona Melón, filla de José Melón albanel en 1873.

 

Outro dato de Ramón Otero Melón que viñera en 1938 de Puerto Rico con un Chevrolet P0 4913 de 20 hp. Posiblemente acudira de vacacións a nosa Vila  de cando en vez, ou acudira a Puerto Rico para cancelar algúns negocios. Segundo o profesor  don Angel Fernández da Universidade de Compostela, Ramón Otero  antes estivera en Bós Aires.

 

O sábado 14 e domingo 15 de abril de 1934 celebrouse a Proclamación da Segunda República na Guarda. Entre outros eventos tivo lugar un encontro de fútbol no Stadium Troncoso na disputa dun trofeo doado pola fábrica de El Gofio Travieso da que era administrador Ramón Otero Melón e socio Rafael Travieso Martínez. O fin que perseguían os patrocinadores era recadar fondos para entregar no Servicio de la Gota de Leche instalado no Centro de Higiene Rural- Centro Sanitario, que axudou a criar ducias de nenos e nenas da Guarda. Amenizou os actos a Banda de Música de Tabagón.

 

 

O primeiro encontro de fútbol con patrocinio de El Gofio Travieso foi disputado no sábado 14, entre o Clube Académico de Braga (1) e Deportivo Guardés, reforzado (2). O saque de honra foi feito polo neno Miguel Álvarez Vázquez, fillo do emigrante retornado de Puerto Rico e mecenas, Brasilino Álvarez Sobrino e Carmen Vázquez Palacios Carmucha.

 

No descanso do encontró,  ó son da música da Banda de Tabagón foron repartidas 1.500 merendas aos nenos e nenas das Escolas Públicas guardesas, estupendamente preparados por “Casa Feliciano”.

 

O segundo encontro tivo lugar no domingo 15, entre os mesmos equipos, a clasificación era por gol-average, Académico de Braga (0) - Deportivo Guardés (9). Entregou o Trofeo Gofio Travieso, Blanca Travieso Álvarez, filla de  Rafael Travieso Martínez.

 

O 21 de xullo de 1934 no semanario local Nuevo Heraldo de Juan Noya Gil, escribe éste unha separata onde di:

 

                                     […] Luís de Santiago, a quien todo el mundo conoce como buen deportista y mejor comerciante, trata, al parecer, de acaparar la representación exclusiva en esta localidad de Nuevo Heraldo, como acaparó, para la venta de ese nuevo procedimiento para engordar que se llama Gofio Travieso. Y presumo que así sea, porque me pide con tanto interés, para este extraordinario y en honor de nuestras fiestas, unas líneas, que no tengo más remedio, que acceder a ello.

 

Escribe don Ángel Fernández que en xaneiro de 1935 figura que un equipo de fútbol co nome de Gofio Travieso (7) xogou no Lagares (Vigo) contra un conxunto chamado Once Diablos (0).

 

A partir da primavera de 1935 xá non se volve  a escribir sobre a fábrica de gofio El Travieso da Guarda, posiblemente pechou porque as ventas non ían ben. Tampouco se volve a falar de Transportes El Canario.

 

Rafael Travieso Martínez e familia marcharon da Guarda a Sevilla é dende elí a Las Palmas (Canarias), e de Ramón Otero tampouco sei mais.

 

 Fontes:

Arquivo Municipal da Guarda.

Galicia Agraria de Angel I. Fernández

Nuevo Heraldo

 


_________________

[1] Foi enterrador no cemiterio parroquial de Sestas moitos anos.

 

[2] Pechado en 1979 pola Prensa del Movimiento. Fundado por Manuel Portela Valladares en 1924, incautado  31 de xullo de 1936 polos militares sublevados contra a República.

 

[3] Segundo o xornal El Pueblo Gallego.

 

[4] Red Nacional de Ferrocarriles Españoles (RENFE), fundada un 24 de xaneiro de 1941.

 

[5] Representante de Coloniais e socio no Cine Ideal, o que mais tarde levaría o nome de Ideal/Caracol.

 

[6] O dono era Juan Noya Gil a quen lle destrozaron todo o 27/07/1936, falanxistas e militares cando a sublevación militar contra a República.

 

 

Continúa mañá

José A. Uris Guisantes