Índice

www.galiciasuroeste.info

 

  

D. Luís Martínez López

Subdelegado de Marina de Guerra na Guarda

Por José A. Uris Guisantes

 

No ano 1933 comezan os servizos do Patronato La Vejez del Marino. Fundado e presidido na Guarda polo Sub Delegado da Marina de Guerra, don Luís Martínez López moi apreciado,  sobre todo no barrio mariñeiro, home liberal e republicano.

Existía o precedente da sociedade Auxilio Marítimo, fundada por don Manuel Álvarez Vicente en 1905,  o cal tampouco chegou a consolidarse e levar a cabo os obxectivos  para os que foi fundada e 18 anos despois xurdiu o  Patronato La Vejez del Marino.

--------------

O 25 de xaneiro de 1935. El Subdelegado Marítimo de La Guardia, saluda al Sr. Alcalde Constitucional de esta Villa don Antolin Silva y

[…] Tiene el gusto de invitarle al acto de entrega de premios concedidos por la Sociedad Española de Salvamento de Naúfragos a los salvadores de los tripulantes de la gamela María de esta matrícula que tendrá lugar el próximo domingo 27 del actual a las 12 de la mañana en el salón de sesiones de nuestro Ayuntamiento. Fdo. Luís Martínez López.

En 1936, foi denunciado, perseguido e xulgado en Consello de Guerra Sumarísimo por auxilio a la rebelión, condenado e preso varios años no Penal da illa de San Simón (Redondela).

 

Unha das persoas que máis contribuíu a su condena foi o propio oficinista da Sub Axudantía de Marina, Gregorio Rodríguez Fernández. Este Gregorio casaría con  Celia Jiménez Varela, filla do concelleiro - xestor e terceiro alcalde do Glorioso Movemento Nacional, Mariano Jiménez Hueto. Gregorio foi nomeado concelleiro – xestor, pero o propio gobernador revoca o nomeamento por ser incompatible o traballo na Sub Axudantía co cargo de concelleiro.

D. Luís Martínez López presidiu o Patronato, ata súa detención, co obxectivo de axudar aos vellos mariñeiros nos derradeiros anos de vida. Patronato no que se recibía unicamente diñeiro da caridade cidadá de guardeses emigrantes en Puerto Rico, diñeiro co que don Luís creou un fondo de reserva para evitar que en algúns momentos os maiores quedasen sen nada. Para conseguir mais fondos se creou unha Rifa, sorteándose  un artigo distinto cada vez.

A creación das Institución La Vejez del Marino viña dada a partir da RO del 9 de xullo de 1926, aínda que na Guarda no se chegou aplicar a RO xurdindo,  como digo, o Patronato. Pasou o mesmo que en Arrecife (Lanzarote) onde o presidente do Patronato de Homenaje a la Vejez del Marino, interesaba que a Sociedad Democracia de Arrecife se fixese cargo da Rifa que para ese obxecto tiña destinada dito Patronato. 

 

El 2 de setembro de 1936 comeza o sufrimento de don Luís e doutros republicanos guardeses. Con esa data e desde o  Puesto de la Guardia Civil de La Guardia por medio del Comandante de Puesto  Guardia 2º Enrique Rodríguez López, comunica la detención de Jesús Domínguez Pacheco para meterlo en la prisión municipal, detenido incurso en el delito de sedición militar.

Aldía siguiente, los mismos guardias civiles detienen al Subdelegado Marítimo y Jefe de la Ayudantía de Marina  don Luís Martínez López por Orden del Comandante Militar de las Fuerzas que operan desde Tui capitán Eduardo Rodríguez González.

[…] 3 de septiembre de 1936, del Comandante del Puesto de Guardia Civil de La Guardia al Sr. Alcalde.

Ruego a la respetable autoridad de V tenga a bien admitir en el Depósito municipal del Ayuntamiento que tan dignamente dirige, al vecino de esta Villa y Delegado Marítimo D. Luís Martínez López, por haber ordenado su detención el Sr. Comandante Militar de Tuy, en el día de la fecha cuyo Sr. queda a disposición de dicha autoridad militar, esperando de su autoridad el acuse de recibo de la presente para constancia en este Puesto. Viva V muchos años. La Guardia, 3 de Septiembre de 1936.El Comandante de Puesto.  Por Autorización y Orden. El Guardia 2º. Enrique Rodríguez López.

 

20 de outubro de 1936. Oficio del Juzgado Militar de Instrucción–Plaza de Tuy a Sr. Alcalde de La Guardia.

[…] Para que comparezcan como testigos en el Consejo de Guerra que se celebrará en Vigo, Palacio de Justicia, mañana veintiuno de Octubre a las once horas treinta minutos, ruego a V proceda con la urgencia del caso a citar a los señores incluídos en la lista adjunta. Previniéndole se trata de un Consejo de Guerra para ver y fallar la Causa instruída por el procedimiento sumarísimo, contra don Luís Martínez López. Dios guarde a V muchos años. Tuy, 20-Octubre de 1936. El Juez Militar. Manuel Pino.

Relación:

Luís García Muñoz, Guardia Rural de La Canosa, ausente en Salvatierra; Juan Delgado y López de León, Agente de Vigilancia en Camposancos; Fernando Díaz Fernández, Agente de Policía Marítima; Felipe Rodríguez Fernández (chofer) de La Guardia; Juan Barcia González (a) El Xaco de Camposancos; Serafín González González  (a) El Rouco del Pasaje de Camposancos; Maximino Silva (detenido) de Camposancos; Salvador Álvarez Silva de Camposancos; Isaac Alvarez Silva  de Camposancos; Bernardino Martínez Núñez (a) El Borrascas de Camposancos; Francisco Álvarez Gomez (chofer) de La Guardia; Felipe Rodríguez Sobrino de La Guardia; Gregorio Rodríguez Fernández, Auxiliar de la Oficina Marítima; Sargento del Puesto de la Guardia Civil de La Guardia; Teodosio Sesto Carrera, Oficial Mayor del Ayuntamiento de La Guardia; Angel Nandin Vicente, banquero de La Guardia; Julián López García, político de derechas, Farmacéutico; Emilio Areal Crespo, Secretario del Juzgado Municipal de La Guardia; Antonio Vidal Pérez, Secretario del Ayuntamiento de La Guardia; Adolfo Rivas Baz, Juez municipal y abogado; Manuel Alonso Pacheco (a) Burreiro, Agente de Vigilancia de Pesca; Alcides Alonso Sobrino, socio de la Compañía Electrica Guardesa; Manuel y José Vicente, patrón y motorista del vapor Los Emilios de La Guardia; Francisco A. Moreno Álvarez, presidente de la Unión Regional de Derechas - Sección Masculina de La Guardia y Alcalde del Glorioso Movimiento Nacional; Jefe de la Guardia Municipal de La Guardia (Enfermo).

Nota: Nos primeiros anos nos procedementos sempre constaba o Informe da Falanxe contra os encausados atribuíndolles a comisión de toda crase de delitos, co denominador común, todos eran peligrosísimos para la Nueva España…

ç

 

O Juzgado Especial  Instructor da Comandancia Militar de Marina de Vigo envía escrito nº 1.078 al Alcalde de La  Guardia:

[…] Sírvase remitir a este Juzgado Instrutor de Marina de mi cargo, certificación acreditativa respecto a si don Luís Martínez López, natural de El Ferrol del Caudillo (La Coruña), hijo de Ignacio y de Carmen, de 60 años de edad, casado ex oficial de Marina, y recluso sufriendo condena en la Colonia Penitenciaria de San Simón; percibe sueldo o pensión de los fondos municipales o si figura en los repartimientos de ese Ayuntamiento. Dios guarde a V muchos años. Vigo, 16 de septiembre 1.939.  Año de la Victoria. Fdo. José María Crespo.   

O 5 de abril de 1940 o Gobernador Civil por Oficio nº 341-Sección 1ª-Negociado 1º. Comunica ao alcalde que revoca el nombramiento del concejal - gestor don Gregorio Rodríguez Fernández para no dar lugar a discrepancias entre las funciones de Auxiliar de las Oficinas de la Ayudantía de Marina, con las de concejal.

Este Gregorio fora unha das testemuñas contra seu propio xefe da Sub Axudantía don Luís Martínez López no proceso seguido contra el por auxilio a la rebelión. D. Luís logrou salvar a vida de milagre, grazas as testemuñas que declararan a seu favor no Consello de Guerra. Despois do Consello de Guerra foi internado no Penal da Illa de San Simón en Redondela.

Segundo testemuñas persoais de guardeses que trataron a don Luís era un auténtico cabaleiro que traballou para tratar de arranxar as pésimas condiciones económicas e sociais dos pescadores mais vellos. Foron, entre outros, Juan Noia Xil; Concepción Andrés García y Manuel Domínguez Pacheco. Tamén relataban que la persona que más contribuyó a su denuncia y posterior condena fue el propio oficinista de la Ayudantía de Marina.

Anos mais tarde un fillo de don Luís, Ignacio Martínez Ambros[1], que fora recrutado forzoso no Exército Nacional, ingresara como oficial de arquivos, en calidade de ex combatinte no Ministerio de Marina en Madrid, sendo investigado :

3 de octubre de 1939. Escrito del Ministerio de Marina- Comandancia Militar de Marina en Madrid - Servicio de Información Personal (S.I.P.) al Sr. Alcalde de La Guardia:

[…] Teniendo conocimiento que en este servicio don Ignacio Martínez Ambros, Oficial provisional de Oficinas y Archivos, con destino en este Ministerio era izquierdista y anarquista antes de la iniciación del Glorioso Movimiento Nacional; ruego a VS ordene una investigación a fondo a fin de venir en esclarecimiento de estos extremos, debiendo significarle que su padre Delegado de Marina en esa Villa a la iniciación del GMN parece que hizo explotar una avioneta para que no la pudiesen emplear los directores del Alzamiento. Dios guarde a VS muchos años. Madrid, 3 de Octubre de 1.939. Año de la Victoria. El Jefe del S.I.P. Por Orden. Germán Ache.  

Non puiden investigar o sucedido ca información emanada do Concello no Arquivo municipal. Si atopei que despois do emprego no Ministerio de Marina presentouse as oposicións para o Corpo Técnico - Administrativo da Administración Central do Estado (BOE 7/03/1941) sendo admitido co nº 385, figurando como ex combatinte (CO).

Atopei que xa era avogado en 1934, pois estando na Guarda asistiu a inauguración das  instalacións do semanario local Nuevo Heraldo e a publicación nº 1 do citado semanario editado por seu dono Juan Noya Gil, amigo persoal de seu pai do Luís Martínez.

Estaba casado con dona Pilar Bueno Gomez, foron seus fillos, Ignacio, Gonzalo, Luís Miguel e Carlos Martínez Bueno.

 

D. Ignacio Martínez Ambros faleceu o 10 de xaneiro de 1994. O final permaneceu como funcionario de Estatística Administrativa do Estado.

E o denunciante do su antigo xefe, Gregorio Rodríguez Fernández , unha vez publicada a Lei de Responsabilidades Políticas vai ser investigado, pero no Concello da Guarda estaban seus correlixionarios franquistas que informaron favorablemente súa conduta e seus antecedentes políticos ligados ao Glorioso Movemento Nacional, léase este Oficio  do Ministerio de Marina - Estado Mayor de la Armada- Servicio de Información del Persona (SIP).

------------------------

La envidia forma parte de la naturaleza humana y a veces reaccionamos movidos por ella, y no nos gusta descubrir esa mezquindad dentro de nosotros. Cita de Carlos Luís Zafón.

 

E aquí remato este pequeno anaco  dun suceso de acusación nos primeiros meses da rebelión militar contra a República.

__________________
 

[1] Avogado.

 

José Antonio Uris Guisantes