Índice

www.galiciasuroeste.info

 

Nemesio Álvarez Lorenzo

Por José A. Uris Guisantes

 

O 12 de agosto de 1936, Nemesio Álvarez Lorenzo, natural de Camposancos e veciño da Guarda, foi collido na casa familiar onde estaba agochado e paseado (asasinado). Era fillo de Manuel e María (María do Rufino), ebanista, membro da executiva da Federación Obrera de La Guardia y su Distrito, foi conducido nun automóbil requisado na Guarda é executado no Cerquido-Budiño (Porriño) por falanxistas guardeses que o cribaron a balazos, ¡tantos! Que lle desfiguraron o rostro[1], o primeiro en disparar tan pronto o sacaron do automóbil foi o falanxista  José Arzúa[2].

Estaba casado con Nicolasa Portela Álvarez da familia das Faras, foi un traballador involucrado na loita sindical desde mozo, de ideas republicanas, de seguido integrouse na Agrupación Republicana da Guarda, así como na loita social e laboral.

O matrimonio tivo os seguintes fillos,  Amapola e Serafín Álvarez Portela. Serafín faleceu fai uns anos en Vigo onde casara. Amapola casou con José Antonio Maya Rodríguez da Guarda, o que  en 1959 administraba unha fábrica de cordas  a man na rúa Concepción Arenal nº 25. Anos mais tarde pasaría a traballar en Vigo, falecendo naquela cidade o 31 de novembro de 2011.

Amapola a 2013 vive en Vigo con unha filla. O domicilio familiar de Nemesio e Nicolasa estivo  primeiro no Muro e logo na Traversa Bouzó, onde hoxe está a sucursal do Banco Galego.

Nemesio, ebanista de profesión,  era unha persoa con preparación e dotes dirixentes polo que foi elixido polos  afiliados a Federación Obrera de La Guardia y su Distrito, como dirixente sindical primeiro, secretario e logo presidente desde 1932.

Exemplo de convocatoria sindical:

[…] 7 de junio de 1932. Federación Obrera Local – Convocatoria. Copia de la convocatoria enviada al Ayuntamiento para solicitar el permiso correspondiente al día 7/06/1932.Se convoca a Junta General Ordinaria hoy día 9 de junio, a las 5 de la tarde para tratar el siguiente

Orden del Día: 1.- Lectura Acta Anterior; 2.- Lectura de Correspondencia; 3.- Tratar sobre el asunto de la Carne; 4.- Ruegos y Preguntas; Fdo. Elidio Álvarez Silva. Secretario.Presidente, Nemesio Álvarez.

Protesta ao Alcalde  republicano polo pago do aluguer  a Garda Civil que estaba na rúa  Colón, edificio propiedade da familia Alonso Alonso e que rexentaba dona Consuelo Melón Alonso:

 […] 8 de julio de 1932. Federación Obrera- CNT-AIT Apartado nº 5- La Guardia. Al Sr. Alcalde de La Guardia. Nuevamente esta Federación, recogiendo el sentir de la mayoría del pueblo productor eleva ante esa Corporación su respetuosa pero enérgica protesta por el acuerdo tomado con respecto a la casa cuartel de la Guardia Civil.

Nos conviene hacer constar que no obedece nuestra actitud a móviles que puedan significar hostilidad alguna hacia determinada institución; obedece únicamente a que entendemos que es obligación esclusiva del Estado el pagar el alojamiento de la Guardia Civil, para lo cual ya contribuímos todos por medio de contribuciones, cédulas, matrículas, etc.etc.; y por lo mismo no tiene el Ayuntamiento porque invertir una cantidad que le es muy necesaria para sus obligaciones peculiares, y máxime en esta época en que por causas específicas del mismo sistema, - y que no son del caso analizar ahora – atravesamos una crisis profundísima que tiende a acentuarse cada vez más, debe orientar todo lo posible su labor en un sentido puramente social con objeto de atenuar en algo la miseria que como corolario del actual estado de cosas se cierne sobre la clase trabajadora en general.

Por todo lo espuesto creemos que los Sres. Concejales comprenderán la razón que nos asiste, y se darán cuenta que el salón de sesiones no es una tertulia donde una docena de amigos ban a dilucidar asuntos particulares con un criterio personal, y tendrán presente que se deben al pueblo que le otorgó su representación, y deben por tanto recoger el clamor de la calle y dar solución satisfatoria a los problemas y anhelos de sus representados.

Y en este caso nos permitimos recordarles, por si lo han olvidado, que el sector que eleva su justa protesta, es el mismo que en lucha con sus enemigos de ayer, de hoy y de siempre, los eligió para que los representara e interpretara sus aspiraciones.Confiados en que todos los componentes de nuestra Corporación Municipal seguirán creyéndose representantes de aquellos que los eligieron, y no meros instrumentos al servicio de cualquier oligarquía, esperamos que sabrán cumplir con su deber dando satisfación a nuestras justas aspiraciones.La Guardia o de Julio de 1932.Por la Federación Obrera. El Presidente: Nemesio Álvarez- El Secretario: Elidio Álvarez.

Convocatoria para  unha Asemblea Xeral sobre o conflito  que atinxía aos portos pesqueiros e que se celebraría o mesmo 11 de outubro de 1932 no local da Federación Obrera sito no Monte Real (Praza de Bautista Alonso).

Exemplo das folgas convocadas pola Federación Obreira no Baixo Miño:

16 de marzo de 1933, escrito da Federación Obreira ao alcalde sobre a Folga Xeral nos serradoiros do Baixo Miño. Asinaban o presidente, Nemesio Álvarez Lorenzo e Secretario, Elidio Álvarez Silva.

[…] 16 de marzo de 1933. Federación Obrera de La Guardia - CNT-AIT Escrito al Sr. Alcalde de La Guardia.

Señor: Reunido el Comité de esta Federación para ver el estado del Loucaut planteado por Serrerías del Miño al personal que ejercía sus labores diarias en dicha Fábrica, y visto la poca atención que por parte de las autoridades se le tiene prestado a este asunto, hemos acordado las conclusiones siguientes, las cuales trasmitimos a V para ver si es posible evitar cualquiera medida que al ser justificada por la mucha hambre que sufren estos obreros, pudiera lllamársele de violencia.

1ª.-Que como quiera que esta situación no puede prolongarse por más tiempo (pues hace cuatro meses que se les planteó el Loucaut a estos compañeros), convocaremos a una Asamblea General de la cual puede salir el acuerdo de un Paro General.

2ª.-Que esta Junta debe celebrarse el próximo Martes día veinte y uno a las cinco de la tarde en la cual debe darse cuenta  de la situación que V  dé al presente escrito. Sin estos particulares  puntos  que deben ser atendidos  quedan de V s.s.Por la Federación Obrera. Presidente: Nemesio Álvarez Lorenzo. Secretario: Elidio Álvarez Silva. Nota. Rogamos a V también presente al Excmo. Jefe Superior de la provincial para su aprobación y conocimiento.

E as correspondentes detencións ordenadas polo goberno republicano lerrouxista-cedista a Garda Civil, ca detención dos dirixentes sindicais:

[…] 9 de mayo de 1933. Comunicado del Comandante de Puesto de la Guardia Civil de La Guardia al Sr. Alcalde.

De resultas de la declaración de Huelga ilegal, declarada en esta Villa por la Directiva de la Confederación Nacional del Trabajo, y cumpliendo órdenes del  Sr. Gobernador Civil de la provincia, han sido detenidos por el que suscribe los directivos, Nemesio Álvarez Lorenzo, Elidio Álvarez Silva, Agustín González Otero y Maximino Silva que Capitanean el movimiento, los cuales intereso de su respetable autoridad, se sirva darles entrada en los Calabozos Municipales y a disposición de dicha superior autoridad. Viva V muchos años. La Guardia 9 Mayo 1933. El Comandante de Puesto. Eduardo García y Bosque.

Como os  sindicalistas foran postos en liberdade, as autoridades xudiciais lles impuxeron unhas multas, despois non tiñan diñeiro para pagar a Contribución é o xuíz municipal insta ao alcalde para que os obrigue a pagar:

[…] 20 de mayo de 1933. El Sr. Juez Municipal don José Benito Sobrino oficia al alcalde para que trate de que Nemesio Álvarez Lorenzo natural de Camposancos, hijo Manuel y María, pague la contribución.

Manifesto da Federación Obrera de La Guardia y su Distrito-CNT entregado en man o 28 de xullo de 1933. Por certo moi duroEn resposta pola clausura do local secuestro dos libros e mobles oficiais […] se nos persigue porque somos la única fuerza que de verdad luchamos contra toda clase de fascismos; ya se disfrace de republicano  y socialista como el que ahora impera, o bien sea monárquico y reaccionario como el que tienen la ridícula pretensión de entronizar trogloditas y sacristanes con la piadosa intención de retrotraernos a épocas medievales…

Todo isto viña dado pola aprobación da nova Ley de Orden Público, aprobada polas Cortes republicanas ese mesmo día, lei que viña a substituír a Ley de la Defensa de la República.  Esta lei nun gustou  a CNT e aos partidos minoritarios o quedaren as garantías constitucionais suspendidas dende xullo 1933 ata que case o comezo da guerra incivil. Foi aplicada polos distintos gobernos de Azaña (ata súa caída en outubro de 1933), no Bienio Negro (Coalición del partido Radical de Lerroux con la CEDA monárquico-derechista de Gil Robles y Cía) e polo propio Frente Popular.

[…] 16 de noviembre de 1934. Oficio del Juzgado Eventual de la Plaza de Vigo. Hallándome instruyendo Causa contra los paisanos Manuel Noya Gil, Nemesio Álvarez Lorenzo, Joaquin Rodríguez Rodríguez, Elidio Álvarez Silva, Agustín González Otero y David Paz Silva, por supuestos autores de atentado a la propiedad el día 12 del corriente, en esta Villa; ruégole me extienda la Certificación de conducta de dichos individuos para constancia en Autos. Fdo. El Capitán Juez.

Unha vez Manuel Noia Xil accede a alcaldía da Guarda[3] e sendo o dirixente político -sindical máximo da Federación Obrera de La Guardia y su Distrito-CNT-AIT, se aproba pola Corporación o nomeamento de Vixilantes de Arbitrios a antigos dirixentes da Federación:

[…]  23 de marzo de 1936. Sesión ordinaria presidida por el Alcalde, Manuel Noya Gil.

Nombramiento de Personal:  La Corporación nombra los substitutos con carácter interino: Elidio Álvarez Silva, Vigilante de Arbitrios. Nemesio Álvarez Lorenzo, Vigilante de Arbitrios. Francisco Peniza Vicente, Guardia Municipal. Francisco Álvarez Vicente, Conserje de la Praza de Abastos. Avelino Portela, Guardia Rural en Camposancos.

E poucos meses mais tarde acontece a sublevación militar contra a República, comezada o 18 de xullo de 1936  e unhas semanas mais tarde, xusto  o día 12 de agosto de 1936 foi paseado, Nemesio Álvarez Lorenzo de Camposancos, fillo de Manuel e María do Rufino,  de profesión ebanista, casado con Nicolasa Portela Álvarez, con dous fillos, domiciliado na rúa Muro nº 17 da Guarda, directivo local da Federación Obrera de La Guardia y su Distrito, foi conducido e executado no Cerquido (Porriño) polos falanxistas que o cribaron  a balazos, ¡tantos! Que lle desfiguraron o rostro[4], o primeiro en disparar foi José Arzúa[5].

No mesmo día da entrada das tropas sublevadas contra a República que foi o 27 de xullo de 1936, Nemesio foi avisado con urxencia que se agochase porque os falanxistas guardeses e militares andaban a súa procura, polo que tomou a decisión de agocharse no cabanón da casa paterna en Camposancos, pero foi denunciado por un veciño de Camposancos co alcume de Murgas, que enganou a nai dicíndolle que dixera onde se atopaba agochado seu fillo Nemesio que non lle ía pasar nada, este veciño (con nome e apelidos) foi  membro da primeira Gestora Municipal de La Guardia, apoiado, protexido e  recomendado polo avogado e segundo alcalde do Glorioso Movemento Nacional don Nicolás Alonso Linares (a) O Lamprea.

Este alcalde, como dixen, era avogado de profesión, foi tamén xuíz municipal na etapa do alcalde don Agustín Sobrino Vicente. Casara cona Felicidad Andreini Verde[6] a que sería nomeada presidenta da  Unión Regional de Derechas. Sección Femenina de La Guardia.

Casa familiar de Nemesio Álvarez donde estivo agochado apenas uns días. Fotografía cedida por Richar Campos

Nemesio,como digo,  estaba agochado no cabanón da casa paterna en Camposancos, foi denunciado por un veciño, como dixen,  …que con palabras engañosas convence a la madre para que lo entregue[7].

O denunciante finou anos máis tarde a consecuencia dun cancro, o desenlace foi moi duro e clamaba perdón da nai de Nemesio que se negou a facelo pois seguía tendo presente o corpo martirizado de seu fillo que non había feito dano a ninguén. Por certo me considerei incapaz de atopar fotografías persoais da familia, pese a falar con mais dunha ducia de persoas..

Cabanón de María Lorenzo María do Rufino en Camposancos, onde seu fillo Nemesio se agochaba de día poñéndose de pé dentro dunha cheminea que xa nun existe. Pola noite saía a respirar e mover as pernas polo pequeno bosque detrás da vivenda. Fotografía de José A. Uris Guisantes  de data 12/10/2009.  

Agustín Moreira Portela que protexeu a María Lorenzo cando levaban a seu fillo para asasinalo.

Merece ser mencionada María Lorenzo de Camposancos, coñecida como María de Rufino foi outra muller sufridora a partir da entrada das tropas na Guarda. Seu fillo, dirixente da Federación Obreira de A Guarda é ebanista, vivía na Guarda é dende os primeiros momentos se agochou no cabanón da casa en Camposancos.

De día permanecía de pé dentro dunha antiga en ampla cheminea, saíndo de noite, foi denunciado por un veciño  …que con palabras engañosas convence a la madre para que lo entregue[8].

Foi preso e paseado o 12 de agosto de 1936 pola Falanxe guardesa no Cerquido en O Porriño, trasladado nun coche Citroen que requisaran na Guarda. Contaban os familiares que cando retiraron o corpo tirado na vía pública estaba cribado a balazos.

María Lorenzo cando colleron o fillo ía polo centro da estrada xeral de Camposancos (Barrio do Couto) a grandes gritos e tirándose dos pelos, segundo relataba Agustín Moreira Portela, detrás dos que en horas serían seus asasinos. Agustín que ía en bicicleta para o traballo a para no meo da estrada, con palabras tranquilizadoras, deixa a bicicleta, e acompaña a María para o fogar dicíndolle que se metera na casa non fose que tamén a mataran a ela… pasando a sufrir primeiro polo que lle podía facer e logo polo que lle fixeran a seu querido fillo.    

O primeiro alcalde do Glorioso Movemento Nacional, Francisco Antonio Moreno Álvarez Paco Moreno, dimitiu aos 20 días debido as barbaridades que falanxistas e tropas estaban cometendo nos primeiros días da rebelión militar na Guarda e bisbarra.

Oficialmente figura …que fue destituído por el jefe militar de la Columna que opera desde Tuy, Eduardo Rodríguez González, o que de seguido nomea Alcalde e presidente da Xestora municipal ao ex xuíz municipal e avogado don Nicolás Alonso Linares e logo este substituído por Mariano Jiménez Hueto. 

A primeira Xestora municipal presidida por Paco Moreno estaba composta por: Alcalde presidente: Francisco A. Moreno Álvarez; 1º Tte. Alcalde: Mariano Jiménez Hueto; 2º Tte. Alcalde: Marcelino Portela Portela; 3º Tte. Alcalde: Francisco de Santiago Álvarez; Síndico: José Jurado Romero.

Acta de Posesión del Nuevo Alcalde de la  Gestora municipal de La Guardia[9] don Nicolás Alonso Linares:

                   [...] En la Alcaldía de La Guardia a las 18,30 del día 15 de agosto de 1936, se constituye en la misma el Alcalde, Francisco Moreno Álvarez, en virtud de Oficio de esta fecha, del Señor Comandante Militar de Tuy, en donde le participa haber sido destituído del cargo de Alcalde de este Ayuntamiento y don Nicolás Alonso Linares, con otro Oficio de la misma Comandancia Militar, en donde le nombra Alcalde de este Ayuntamiento con esta misma fecha, hallándose presente también el sargento de Carabineros del puesto de La Guardia en funciones de Comandante Militar de esta plaza Miguel Torrón Fernández[10], y en su virtud el Sr. Moreno Alvarez, entrega al Sr. Alonso Linares los atributos del cargo, quedando aquel desde este momento posesionado en el mismo, y suscribiendo todos la presente acta que leída y hallada conforme, firman de que certifico. Fdo: Miguel Torrón. Nicolás Linares. Moreno. El Secretario Antonio Vidal Pérez.

A partir do 20 de agosto de1936 vai dar comezo a extorsión para requisar ouro e xoias para o Exército Salvador de la Patria.

[…] Oficio nº 469 del Alcalde de La Guardia Nicolás Alonso Linarea al Relojero Manuel Domínguez[11]. Teniendo necesidad de utilizar en esta Alcaldía la piedra de toque, ácidos y aparatos de contrastar oro y plata, sírvase ponerlos a disposición de mi autoridad los que obran en el taller de su pertenencia, con el objeto indicado, todo lo cual le será devuelto cuando cesen las actuales circunstancias.La Guardia 20 de agosto de 1936. Fdo. Nicolás Alonso Linares.

A poucos días de ser executado Nemesio seguían as represalias e requisas polo que o 19 de setembro de 1936. O Alcalde Alonso Linares recibe un Oficio nº 800 Negociado 4º del Gobernador Civil - Comandancia Militar de Pontevedra el siguiente:

[…] Constituída en esta Plaza de Pontevedra la Comisión Reglamentaria de Requisas, he acordado que a partir de esta fecha ninguna entidad ni organismo, ni persona investida de autoridad en el territorio de mi jurisdición, efectúe requisas que solo podrá llevar a cabo la citada Comisión. Si alguna autoridad necesitase realizar un servicio urgente y por su alejamiento de la capital no le fuese posible ponerse en contacto con la citada Comisión, podrá efectuar la requisa, pero dará cuenta inmediata de ello y justificará la necesidad de la medida.

Solo por mi autoridad se concederá autorización para utilizar coches requisados en servicios urgentes e inaplazables, pues para los demás servicios, se acudirá al ferrocarril ó a los automóviles de línea.

Todos los Jefes de servicios de la provincia entregarán a las ocho de la noche de cada día en esta Comandancia Militar nota justificada de los automóviles que necesiten para el día siguiente, y a la terminación del servicio de cada coche deberá entregarse en la Comisión de Requisas, nota del recorrido efectuado, consumo de gasolina y lubrificantes y desperfectos que haya podido sufrir el coche.

Lo que comunico a VS para su conocimiento y a fin de que lo haga saber a los Alcaldes de la provincia y demás autoridades dependientes de su autoridad, advirtiendo a todos la necesidad de restringir el uso de automóviles que no son propios, en beneficio del Tesoro y muy especialmente para dar pruebas patentes de la austeridad con que siempre procede el Ejército y que debe ser norma y ejemplo para todos los españoles.

Lo que traslado a V para su conocimiento con la advertencia de que ha de cumplirse extrictamente lo dispuesto en el presente oficio sin excusa ni pretesto alguno.¡Viva España!. Pontevedra 19 de septiembre de 1936. El Gobernador Civil. Ricardo Macarrón Pindo.

Nicolasa, como tódalas viúvas  dos axustizados republicanos pasaron moi mal socialmente o ser consideradas mujeres de rojos y comunistas, polo que tivo que buscarse a vida como puido para poder comer e dar de comer a os dous fillos pequenos, botándolle por riba “mala fama”. Foi axudada por súas parentes as Faras (Portela Rabelo), pero como digo a vida a maltratou directamente, anos mais tarde emigraría ao Brasil acompañada de seu fillo Serafín que regresou pouco tempo despois para traballar en Vigo onde casou e faleceu. Ignoro mais datos deste mozo.

Nicolasa atopou no Brasil a outro emigrante, natural de Salvaterra, que tamén buscara a vida naqueles terras, e que salvara a vida grazas a un capitán da Garda Civil, cando ía xunto a outros presos nun camión para ser paseados pola Falanxe de Salvaterra do Miño. Este home era José Pérez Fernández (a) Parderubias, nado o 27 de xuño de 1908, foi detido xunto a ducias de republicanos polos sublevados o 6 de agosto de 1936 e internado en prisión de onde foi tirado por falanxistas locais para ser paseado, pero grazas a un capitán da Garda Civil que ordenou a seus gardas que subiran o camión e os presos foran conducidos a Vigo.

Xulgado en Consello de Guerra Ordinario no salón do Círculo Mercantil de Vigo (Sumario nº 301/1936) e acusado de rebelión militar foi sentenciado a trinta anos de prisión maior, conmutada pola de catro anos de prisión. Permaneceu en prisión dende o 7 de agosto de 1936 ata o 9 de febreiro de 1943. En 1998 tiña unha pensión por Invalidez Permanente por haber traballado dabondo en distintas empresas no Brasil e Galicia.

Como digo Nicolasa e José regresaron do Brasil pasando a vivir nun piso da rúa Concepción Arenal (edificio Ligero), finando antes Nicolasa, polo que José pasou a ser atendido por unha mandadeira para finalmente por meo do Servizo Social do Concello guardés, pasaría a Residencia San Telmo de anciáns en Tui, onde falecería moi ben coidado atendido polas monxiñas da orde das Anxélicas.   

Decreto - Lei nº 35/1978 de 16 de novembro de 1978 (BOE nº 276 de 18/11/1978):

[…] La necesidad de superar las diferencias que dividieron a los españoles durante la pasada contienda, cualquiera que fuere el ejército en que lucharon, ha sido preocupación constante del Gobierno.

En esta línea, es necesario establecer igual trato para los familiares de aquellos españoles que habiendo fallecido como consecuencia de la guerra mil novecientos treinta y seis-mil novecientos treinta y nueve, no tuvieran aun reconocido derecho alguno a pensión.

En su virtud, a propuesta de los Ministros de la Presidencia, de Hacienda y del Interior, y previa deliberación del Consejo de Ministros en su reunión del día veintisiete de octubre de mil novecientos setenta y ocho, en uso de la autorización conferida por el artículo trece de la Ley Constitutiva de las Cortes, texto refundido aprobado por Decreto de veinte de abril de mil novecientos setenta y siete, y oída la Comisión a que se refiere el apartado uno de la disposición transitoria segunda de la la Ley uno/mil novecientos setenta y siete, de cuatro de enero, para la reforma política,

A viúva de Nemesio, Nicolasa Portela Álvarez, acolléndose aos Reais Decretos 35/1978; 2925 de 7/12/1978 e 2926 de 12/12/1978, solicitou o 30 de xaneiro de 1979  a través da alcaldía e Goberno Civil unha pensión de viúva de guerra ao Estado:

[…] Nicolasa Portela Álvarez con DNI…. Expedido en Camposancos en 17/01/1979, domiciliada en Solanas nº 87 a VI con el debido respeto, Expone:

Que su marido Nemesio Álvarez Lorenzo, falleció sin que se pueda concretar[12] la fecha y su cadáver apareció en Cerquido - Budiño - O Porriño el 20 de agosto de 1936, ejecutado al parecer por la Fuerza Pública al Alzamiento Nacional.

Que estime le asiste el derecho  que reclama, invocando los RD 35/1978; 2925 del 7 de diciembre de 1978 y 2926 de 1 de diciembre  1978. La Guardia, 30 de Enero de 1979. Fdo Nicolasa Portela

O xuíz encargado do Rexistro Civil certificaba o 15 de setembro de 1970 (a petición da viúva):

[…]  Registro Civil de Porriño. D. Nemesio Álvarez Lorenzo, hijo de Manuel y de María, natural de La Guardia (Pontevedra), domiciliado en La Guardia (Pontevedra), casado, falleció en el lugar que no consta. Hallado su cadáver en Cerquido - Budiño-Porriño (Pontevedra) el día 20 de agosto  de 1936. Fdo. Antonio Bao Fernández. Tomo nº 46.Página. 155.

Lugar onde no seu día estaba a cheminea onde se agochaba Nemesio Álvarez Lorenzo, cabanón da casa paterna. Fotografía de José A. Uris Guisantes en 2009.

Bosque por onde paseaba Nemesio polas noites que está na parte traseira da casa familiar de  Nemesio e que comunica o Sur ca zona do Codesal agora propiedade de Ricardo Videira Barcia. Fotografía de José A. Uris Guisantes.

 

Aspecto que tiña o bosque onde daba paseos pola noite Nemesio. Fotografía de José A. Uris en 2009.

Outro aspecto do bosque da parte Sur da casa familiar de Nemesio Álvarez. Por certo, Nemesio como excelente ebanista que era adoptara un asento de madeira forrado co fin de poder estar sentado de pé (cousa que hoxe se me mostra difícil pero así o fixo) mais de 12 horas diarias, ata que chegaba a noite e saía a estirar as pernas polo bosque.

Nota: Mostrar meu agradecemento aos irmáns Álvaro e Enrique, netos do tío Álvaro Maya Estevez é a Ricardo Videira Barcia por abrir súa casa e tirar fotografías.

Documentación: Fontes orais e Arquivos públicos.

 

José A. Uris Guisantes

 

(continúa mañá)

José a. Uris Guisantes

_____________

[1] Cita de Juan Noia Xil en Fuxidos

[2] Cita de Juan Noia Xil en Fuxidos pax.238 edición 1996, de Editorial Xerais..

[3] Penúltimo alcalde republicano.

[4] Cita de Juan Noia Xil en Fuxidos

[5] Cita de Juan Noia Xil en Fuxidos pax.238 edición 1996, de Editorial Xerais..

[6] Antes viúva de Luís  Martínez Lorenzo

[7] Cita textual no libro Fuxidos de Juan Noya Gil, edición 1976.

[8] Cita textual no libro Fuxidos de Juan Noya Gil, edición 1976.

[9] Sesión 15/08/1936.

[10] O que había prometido ao gobernador civil republicano Gonzalo Acosta Pan (fusilado) que se mantería Fidel a República e de seguido cambiou  de chaqueta, aínda que lle foi aberto un expediente de responsabilidades políticas que logo quedou en nada.

[11] Acusado de rojo levou algunhas malleiras e tragou aceite de rícino dado polos falanxistas locais.

[12] Asesinado o 12 de agosto de 1936 pela Escuadra del Amanecer da Falanxe guardesa.