www.galiciasuroeste.info

O Tamuxe e O Rosal

Por José A. Uris Guisantes

 

seguinte

Ano de 1845, paso da dilixencia de Tui á Guarda pola nova ponte

--------------------

Os primeiros datos que teño sobre a Ponte Tamuxe non indican nada sobre si era ou non unha ponte construída polos romanos, como sinala a tradición oral que afirmaba que o piso era de madeira e bastante estreito, totalmente obsoleto na primeira década do século XIX. Lembrar que os arquivos do Concello e particulares foran destruídos polas tropas portuguesas cando entraron na Guarda en 1665. O mesmo pasa co Arquivo do Rosal, onde non existe nada oficial relativo ao Tamuxe, o parecer desapareceu cando se fixeron obras de reconstrucción ou remodelación.

Panorámica actual do Tamuxe a 11 de febreiro de 2011. Fotgrafía de José A. Uris.

--------------------------

O que si se pode demostrar é que existía en xullo de 1629, que foi construído de novo e  inaugurado o domingo 14 de decembro de 1845, reinando Isabel II.

 

Por Real Cédula asinada o 13 de xuño de 1669 o rei Carlos II, condona todo los “Tributos Reales del Ayuntamiento de La Guardia y su Jurisdición”,  “Don Carlos Segundo Por la Grazia de Dios, Rey de Castilla del de Aragón, de las Dos Sicilias, de Jerusalem, de Navarra, de Granada, de Toledo, de Balencia, de Galizia, de Mallorca, de Sevilla, de Cerdeña, de Córdova, de Córcega, de Murcia, de Jaen, Conde de Rosellón, Señor de Vizcaya y de Molina.Y la Reyna Doña Mariana de Austria, Madre Como Su Tutora, Curadora y Governadora de otros Reynos y Señoríos.

 

... “Porque haviendo estado ocupada de las Armas de Portugal todo el tiempo referido no pudo pagar ni contribuir cossa alguna de los otros servicios, conforme a las Cédulas que hubo de la Audiencia, aun los lugares de los antiguos de la Raya estubieron libres de las otras Contribuciones, Por las molestias que padezían con guerra de que devió goçar la dicha Billa y los lugares de su Jurisdizión con mas Justa Causa, pues como ymmediata a Portugal continuamente padeció las pérdidas y molestias de las entradas y correrías, y Ultimamente el aver sido ocupada a fuerça de Armas saqueada y destruydas las haziendas de los Vezinos y haver estado ocupada tantto  tiempo de las armas de Portugal, donde contribuían los pocos vezinos que quedaron, y aunque con las paces sea restituydo la dicha Villa y lugares de la Jurisdición, an quedado las haziendas tan destruydas y los vezinos tan pobres que en muchos tiempo no podrán bolver acontinuar la cultura de los campos y heredades y el cortto tratto que lo han tener para contribuir estos otros vezinos...”.

  

Na actualidade está tal como foi construído, ampliado e inaugurado en 1845, e polo que se pode comprobar vamos ter ponte moitos anos debido a que foi construído con gran solidez.

 

Investigando atopei un documento moi antiguo con data do 27 de  xullo de 1629.

             “En la Villa de la Guarda y Casas de Ayuntamiento della a Veinte y siete días del mes de Julio de mill y seiscientos y veynte y nuebe años, Leonardo Gonçales Juez, y Francisco Pereira, Antonio Martínez y Francisco Gonçales, son tardíos Rexidores, y Baltasar Gonçales y Domingos Rodríguez, Procuradores Generales, todos Juez y Reximiento desta dicha Villa y su jurisdición, Presente ante my escrivano acordadon lo siguiente:

 

Que en quanto un pedaço de la Puente Tamuxe está cayda, mañana domingo se ba A ver y concertar con officiales Para que La Adereçen y en lo que se concertare  dea Parte un propio Al. alcalde a su día y se pida Probisión Para que se aga Repartición entre los Vecinos desta dicha Villa y su jurisdición.

 

Que Por quanto Es tiempo debe dar Precio al bino nuevo della cosecha, este Presente año desde luego Ponen y dan Precio ala Pipa de bino que se bendió valer a nuebe ducados  El Blanco y el tinto ya tabernado el tinto a vez con blanco y el blanco donde blanco y el de la uba blanca mas  por quartillo, se entiende este precio dandose bino dela Cosecha de la Juradía que todo el sea rebendido a dicho precio. Fdo. Leonardo Gonçales; Pereira; Martínez; Gonçales. Antemy Pedro Xuarez.

 

 

Mapa radial de carreteras españolas  en 1830. Podemos notar o Camiño Real de Ourense-Tui-A Guarda-Vigo, como unha “ruta y camino para vehículos y peatones”

---------------------------------------

Na 2ª metade do século XVIII existían varios tipos de camiños: “Camino Real o de 1º Orden” cunha anchura de 28 pés e  “los caminos de 2º orden” de 12 pés; veciñais que podían ser, caminos de carreteros; caminos de herradura o de caballerías; os chamados “empedrados” ou construídos con lousas  “estradas” e  “caminos de tierra”.

 

 [...] “Galicia era una región aislada de Castilla en plena mitad del siglo XVIII y sus contactos terrestres con el exterior se restringuía a los transportadores de la provincia de León”[1]. [...] “las dificultades orográficas no permitían el tráfico rodado entre Galicia y Castilla”[2]. [...] “Galicia era apenas visitada por muleros, siendo sus caminos como un contínuo subir y bajar, cuesta arriba y cuesta abajo y un constante transportar la mercancía y luego vadear, progresando muy poco, después de mucho trabajo, tanto para los hombres como para los animales de tiro”[3].

 

Eloxiando e aconsellando visitar Galicia nos meses “cálidos”, pola bondade da paisaxe e abundante pesca que contrastaba [...] “con la miseria de su campesinado, destacando el duro trabajo de la mujer gallega, tanto en la casa como en el campo, empuñando además el arado, mientras los hombres emigraban en busca de mayor fortuna”. 

 

1753. Segundo lemos no Catastro do marqués de la Ensenada na Ferigresía de San Miguel de Tabagón, había catro “Molinos Harineros movidos con agua corriente que trabajan varios meses de los del año” con pedras ou moas negras. Eran estes:

 

 “Uno de Amado Carreiro, al sitio de “Campo de Fial”, muele 4 meses del año, de utilidad, 80 reales de vellón por año.

Uno de Domingo Alonso Sanchez, en el sitio de “Canas”, 4 meses del año, utilidad, 80 reales.

Uno de  3 muelas de D. Francisco Castañón, vecino de la ciudad de Tui, en el sitio de “Miñotoco”, muele con agua corriente, 9 meses al año, regulan por utilidad, 600 reales”.

Uno de Juan Antonio Alvarez al sitio de “Carreiro”, 4 meses del año, utilidad, 80 reales.

 

Tamén trinta e oito Colmeas, polas que regulaban cada unha por mel, cera e enxambre, 4 reais de vellón por ano. 1 de Francisco González de Pías; 1 de Juan Antonio Alonso; 1 de Miguel Franco. 34 de Plácido González e 1 de Santiago Padin.

 

Había doscientas quince casas habitables, once inhabitables y  dos arruínadas..., “que las habitaban dosciento quatro vecinos...”

 

En 1761 comezou a construirse a estrada de Madrid a Galicia, sendo o 1º tramo de Benavente a Coruña, contra a oposición da zona Sur de Galicia, a Coroa foi a que ordenou que en primeiro lugar fora ata A Coruña porque existían grandes intereses políticos e comerciais:

                       “Sede dos Correos Marítimos; Sede do Comercio Colonial; Sede da Capitanía Xeneral do Exército; Sede da Real Audiencia; Sede do Real Consulado; Ademais do interés militar de Ferrol, polo que a parte Sur de Galicia foi a última en ser atendida”.

 

[...] “los caminos gallegos son muy malos y difíciles, con el peligro de los salteadores que abundan bastante en Galicia, por las muchas gargantas, encrucijadas y espesuras que se encuentran en el trayecto y además por la cercanía de Portugal, donde se ocultan los malhechores”[4].

 

Calzada actual do Tamuxe a 11 de febreiro de 2011. Fotorgafía de José A. Uris.

--------------------------

 

En 1768 o “Capitán General de Galicia y presidente de la Real Audiencia, conde de Croix”, daba por rematados “los dos caminos reales”, de A Coruña a Castela e A Coruña a Santiago. En 1803 estaba rematada a estrada de Benavente a Vigo, con ramais a Santiago, Tui e Pontevedra […] es la obra más completa que se puede idear en la materia y que va a dar un movimiento muy rápido a la felicidad del Reino de Galicia[5]

 

En 1900 Galicia soamente tiña dúas estradas de importancia: A Coruña-Betanzos-Lugo-Madrid e A Coruña-Santiago-Pontevedra-Tui. O resto eran camiños en mal estado.

 

A Provincia de Tui a comezos do século XVIII, nos pobos do norte producía, millo; algo de centeo e pouco trigo, nos pobos do sur, millo,  centeo, trigo, castañas, legumes, froitas, mel, cera, viño, liño, madeiras de salgueiros, para arcos das viñas, madeira de pino e madeira de álamos, toxo e broza. Nas Feiras traxinaban con gando vacuno; cabalar; asnal; mular; porcino; peixes curados ou afumados, sardiñas; xamóns; lencería diversa; toda clase de fariñas e leñas. En 1767 xa había unha grande inmigración a Castela e Portugal no tempo da sega e na vendima. Cornide sinala que máis de 25.000 homes galegos acodían á sega en Castela e uns 10.000 a vendima en Portugal. Tamén mariñeiros acodían a Andalucía e Portugal para traballar no transporte marítimo e cabotaxe entre portos.

 

Os “arrieros”, “carrexons” dicían na zoa, ou “maragatos” usaban o “Camino Gallego” ou “Camino de los Maragatos”, sendo os primeiros en acercarse a Galicia os de Astorga, que saían dos portos costeiros cas mulas, carretas e galeras, cargadas de arenques, congro seco, escabeches, salazons ou afumados, con destiño a pobos e vilas de Castela e Madrid. En 1845/50 o tráfico de mercadurías dende Galicia a outras provincias era de viño do país, salazóns e gando vacuno vivo.

 

En 1753[6]  chegaba a Pías gando que se dirixía dende A Guarda, Salcidos e Oia ou dende as ferigresias de Tomiño, a través do Tamuxe,  á Feira de San Gregorio que se celebraba o 12 de marzo de cada ano e á Feira de gando no Rosal o 18 de cada mes. Tamén en Sta María de Tomiño se celebraba unha Feira de gando o día 20 de cada mes.

 

Pola ponte Tamuxe, en 1752/53 pasaban carrexóns e carrexonas “tratantes en sardinas”. Por exemplo en Tomiño había un carrexón que pagaba 100 reais de vellón por a utilidade,  En San Juan de Tollo (Goián-Tomiño) había un arrieiro “tratante en pescados” de nome Plácido González cunha utilidade de 350 reais e catro carrexóns “tratantes en sardina” con 60 reais anuais, en San Juan de Amorin había 74 carrexóns/nas “tratantes en sardina que llevaban al Reino de Portugal y otros lugares”, as mulleres pagaban 70 reais e os homes 100, soamente por varios meses no ano. Naturalmente a sardiña era mercada na Guarda, especie moi abundante neses anos, ata que chegaron os cataláns cas almadrabas. 

 

Segundo Labrada, en 1804 o Porto da Guarda exportara 18.000 millares de sardiñas por ano. Entre 1843/45 a cabotaxe de mercadurías diversas descargadas polo “Galeón de Vigo”-Baiona” ao porto da Guarda foi dun valor de:

 

224.607 reais de vellón de mercadurías entradas, máis 1.050.847 reais de mercadurías saídas, total 1.275.454 reais. Por certo o congro seco chegaba ata Arxelia para comer con garabanzos. En 1844 entraron no porto da Guarda oito buques de carga e saíron sete. En 1890/1900 saían de Galicia para Castela e Portugal miles de cabezas de gando vacún o igoal que para Portugal ían sardiñas e pescadas das máis grandes, chamadas polos mariñeiros guardeses “lolas”, en Portugal “pixotas”.

 

Nos mercados entre pobos e aldeas da provincia de Tui vendían ou intercambeaban, millo, millo miúdo (Mijo menudo), centeo, cebada, trigo, manteiga, graxa de porco, touciño, mel, cera, cordas, lenzos, albardas, curtidos, eixadas, panos, meas de liño e la, pan de trigo, broa e centeo, liño, etc. Tamén se apalabraban ventas de ladrillos e tellas. 

 

A ponte Tamuxe foi testemuña do paso de mercadurías de toda clase procedentes de Tui transportadas en cabalerías e carros e coches tirados por cabalerías, dilixencias para transporte de viaxeiros, en horarios de maña e tarde, un dos cales era o encargado do transporte da “valija del Correo Real”. Por aquí saían os carros cargados de peixe seco e arenques para A Coruña e Castela, tamén barricas de cal, madeiras preparadas, castañas, millo, e outras mercadorías. Entraban, troncos de árbores exóticas, ferro, pedra calcaria, cemento, viño, e toda clase de mercadurías variadas. A estrada de Tui a  Guarda levaba o nome de “Estrada Real”.

Oco ou refuxio das personas no ponte Tamuxe para a espera, mentres circulaban carros, carromatos, dilixencias, automóbiles, camións, etc. Tamén era o lugar de vixilancia dos “vigilantes de la Sal”, “Carabineros de Fronteras” e máis tarde da Garda Civil, e como no dos “espías” dos contrabandistas ou zocateiros. Fotografía de José A. Uris.

-------------------------

 

En 1369, as forzas militares galegas proclaman rei de Castela e de Galicia a  “Fernando I de Portugal”, sendo axudado por “Alvaro Pérez de Castro, Señor de Salvaterra” e irmán de “Inés de Castro”, amante de “Pedro I de Portugal” e logo esposa despois de ser asasinada polos cabaleiros portugueses, Alvaro Gonçalves, Pedro Coelho e Diego López Pacheco.

 

A relación deste rei co “Concejo de la Foz del Miño” , foi que nese mesmo ano de 1369 as tropas ao seu mando, penetraron en Galicia por Salvaterra e Tui ata A Guarda, pasando polo Tamuxe, sendo acollido como rei polo “Señor de La Guardia” don “Suero Yáñez de Parada”[7]. De 1358 e 1367, don Suero, recibía anualmente do “Concejo de La Guardia y su Jurisdición  5.000 maravedís de vellón. En 1369  obtivo a protección do rei “Pedro I EL Cruel”, que foi asasinado por seu  irmán bastardo en Montilla, coroándose co nome de Enrique II, cae en desgracia “don Suero” que se refuxia en Portugal, falecendo en 1380 baixo a proteción do rei “Fernando I de Portugal”. Don Suero estabada casado con dona “Mayor Pérez Torodia”, filla dos Sres de Sotomaior, nacendo “Fernando de Romay” que logo casou con “Mencía Maldonado Churruchao”, heredando de seu pai don Suero o Val do Morrazo

 

O día 8 de setembro de 1377 o rei Enrique II de Castela doa por escritura o “Señorío de La Guardia al Cabildo Catedral de Tui”[8] que durou ata a constitución das Cortes da Cádiz, mentres a ponte Tamuxe, moito máis estreito e co piso de madeira, na entrada dende Tui a man esquerda estaba un “Alfolí de Sal” que dependía do Estado. Por exemplo en 1753 o “Sobrellave” do Alfolíes de Tui era don Antonio Barreiro a quen estimaban para pagar de utilidade o ano 1.460 reais de vellón. Lembrar que as parroquias do Rosal formaban con A Guarda o “Concejo de la Foz del Miño”, a partir das Cortes de Cádiz sería “Ayuntamiento Constitucional de La Guardia y su Jurisdicción”. Disgregándose en dous Concellos no ano 1847.

 

En 1409 o “Concejo de La Guardia y su Jurisdicción” (Concejo del Alfoz del Miño) negárase a pagar os tributos ao “Bispo, Dean e Cabildo Catedral de Tui”, pese a unha R.O., ata que en 1425 chegaron a un acordo e aboaron a débeda. Xorde con forza a “Casa de Sotomaior” que manexará a bisbarra do Baixo Miño segundo os seus intereses familiares, mantendo ó marxe ao “Bispo, Dean e Cabildo Catedral de Tui”. En 1456 “Alvaro III de Sotomaior” apodérase da Guarda e loita contra a “Comunidad de la  Santa Hermandad” ou “Incendiarios del Alba” que se organizaran para non ter que pagar tanto imposto e sofrir as falcatruadas dos señores feudais. En 1468 aparece en escena  “Pedro Alvarez de Sotomayor” mais coñocido como “Pedro Madruga”. En 1469 pasa a Ponte Tamuxe e invade A Guarda, Val do Rosal e derrota aos “Irmandiños” na batalla de Framela

 

A primeiros de ano eran elixidos os “Procuradores Generales de la Jurisdición del Ayuntamiento de la Guardia y su Jurisdición” [9]. Rosal – Marzán - Francisco Martínez; Fornelos - Juan Martínez da Portela; San Miguel - Jacomede da Portela; Nobás - Juan Rodríguez, hijo de Gregorio Rodríguez de Mirange; Tabagón - Juan Alfonso do Paço; Eyras[10] - Juan Álvarez el Moço,

 

O antiguo Tamuxe, seguíu sendo testemuña muda do paso de tropas, sobre de todo nas distintas guerras tidas con Portugal pola independencia. En 1645/46 o Gobernador da rexión entre “O Doiro e Minho”, “Conde de Castel-Melhor” ataca a beira galega no Miño, repite en 1665 pero esta vez chegando con un gran exército por terra pasando o Tamuxe, saquean Goián, Val do Rosal, Val Miñor, arrasan Gondomar, tentan entrar en Vigo e chegan á Vila da Guarda, asedian o Castelo de Santa Cruz durante oito días ata que a superioridade do exército portugués obriga a entregar a praza que abandonan en 1668, despois de asiñar a paz con España. 

 

En 1700 o rei Felipe V suprime por R.D. a participación dos “Gremios” na vida municipal, establecendo o goberno de vilas e cidades por “Regidores”, nomeados polo rei e escollidos entre “la nobleza y los mayores contribuyentes”. Xorden os “Ayuntamientos, Alcaldes Mayores e Justicias”, mais os Regidores/ concelleiros, e outras figuras complementarias....

 

 

Entrada principal ó Castelo de Santa Cruz

----------------------

O 1º de xaneiro de 1703 ten lugar na Guarda o nomeamento de “Alcaldes de la Hermandad[11] y la elección de Procuradores Generales, Jurados y otros Oficios de República de la Villa de La Guardia y su Jurisdición”.

 

“Era Ministro de Justicia y Regimiento  della que lo representan don Francisco Castro Diego, Juez, don Juan Martínez de Caviedes, Francisco Peres Rodríguez, Francisco Díaz, don Domingo Alonso, Regidores. Con asistencia de Domingo Castro, don Vicente González da Gandra, Procuradores Generales de la Villa y Jurisdición, estando juntos en su Ayuntamiento, Como lo tienen de Uso y Costumbre semejantes Señores. Como sesión y posesión de que se llame a Consejo abierto abengan á el los Vecinos desta dicha Villa Y su Jurisdición a ele diz nombrar Procuradores Generales, Alcaldes de la Hermandad, Jurados y otros oficios que son necesarios en la rexpública para el buen Gobierno della, Habiéndolos echo combocar fueron entrando uno a uno, Y dando su boto para dicho efecto de hexo de Juramento que para ello se les tomó Y cada uno hizo en forma de derecho de que doy fé, los cuales dieron las personas que fueron en la forma y manera siguiente”:

 

Primeiro elixiron ao “Procurador e Alcalde de la Hermandad de La Guardia”, digamos capital, con seus barrios de “Cimadavila”, “Villa”, “Cruzada” e polos “Mareantes” (pescadores e donos de barcos da Marina). Que serían Miguel González como “Procurador General de la Villa” y Antonio Domínguez como “Alcalde de la Hermandad de La Guardia”.

 

Logo serían elixidos os das demais “Feligresías de la Jurisdición”. Por “Salcidos, Cividanes, Gándara, Novás y Fornelos”, elixen a Juan de Santiago da Presa, veciño da aldea de “Nobás”, parroquia de “Santa Marina del Rosal” para “Procurador General de la Jurisdición” e para “Alcalde de la Hermandad”  a  Tomé González también da aldea de Nobás.

 

Auto Sobre la Carta Orden que antecede de fecha 1 de enero de 1805”:

 

 “14 Henero 1805... en su obediencia  asientan sus mandatarios que esta Villa y Jurisdición de su Distrito se compone de Cinco parroquias ó Feligresías, sin que estén conceptuadas por Alcaldías Maiores, sólo que el Alcalde Maior de la Ciudad de Tuy, conoce sus causas prebentivamente, y el lugar prezisa residencia de los Juezes de esta Villa y su Partido, este de una y bastante, y principalmente, y de hordinario, dentro de esta Villa, y los vezinos útiles de ella, y sus Arrabales 56, y los demás de la Jurisdición 280 que son los vezinos útiles y pudientes, de que se componen en la actualidad;

 

Que el Dueño Jurisdicional de esta Villa y su Distrito, es el Ylmo. Sr. Obispo y Cabildo de dicha Ciudad de Tuy, sin que los Juezes que Difen, tengan Dotación alguna, y solo, los Derechos que producen las Causas del Juzgado, que son las noticias, que sus mandatarios pueden dar en quanto previene la Real Cédula de que el presente Escribano da testimonio a los Sres. de dicha capital Ciudad de Tuy, y por este su Auto, sus mandatarios Probeieron, mandaron y firmaron de que yo de ello doy fe.Fdo: Lasiote;Parcero;Rodríguez; Rodríguez;Cachada; Pedreira. El Ecsribano: Ezequiel García.

 

En la Villa de la Guardia y Casas Consistoriales de ella, a primer día del mes de Enero, año de mil ocho cientos y cinco, sus mercedes Justicia y Rejimiento de esta dicha Villa, y su Jurisdición, que lo son, y representan, don Juan Lorenzo Lasiote, Juez don Josef Martínez Parcero, don Roque Manuel Rodríguez, Silbestre Rodríguez, Manuel Pedreira, y Juan Rodríguez Rejidores, hallándose juntos en su Ayto, según tienen de uso, y lo hable costumbre, para que en el día que dise elijan, los oficios de Procuradores Generales, y Alcaldes de la Santa Hermandad, con el Diputado de Abastos, por los vecinos, y naturales, Jurados maior Domos por los mismos, que lo son anuales, para que sirban estos ofizios; y con ellos asistan este presente año, cada uno en la parte que le toque, y competa, en serbicio y veneficio de la república, para el Gobierno de esta Villa y su Jurisdición, en conformidad de Reales Pragmáticas, y hordenes, comunicadas, y Real Auto dado, por su Exª, Los Señores del Real Tribunal de este Reyno, en los siete de Octubre del año pasado de mil sete cientos, Ochenta y ocho, en que prebiene, que para y cuales nombramientos, elija cada Pueblo ó Parroquia, dos

 

Casas Consistoriais da Guarda, Torre do Reló e a fonte pública doda por don Ignacio Sobrino Vicente.

-----------------

Electores, y que estos lo hagan de los Procuradores Generales, Alcaldes de la  hermandad, y del Diputado que cumplió los dos años de serbicio, y con efecto, los vecinos de esta Villa, elijieron, sus doce Electores, que lo fueron, Manuel Vizente; Josef Benito Sequeiros; Juan Manuel Benitez; Julián Portela; Manuel González; Josef del Riego; Manuel Sequeiros; Santiago Vizente; Juan Domínguez; Juan Álvarez; Benito Rodríguez, y Francisco Rodríguez.

 

Los de la Feligresía de San Lorenzo de Salzidos lo hizieron de los suyos en Francisco Antonio Portela; Josef González Piedra; Roque Álvarez de la Torre; Juan María Sobrino; Manuel González; Juan Francisco Franco; Ramón Cividanes Español; Pedro Juan Español; Ygnacio do Sexto; Josef Lomba;  Manuel Español, y Roque Vizente, y los de la Feligresía de Santa Marina del Rosal, en la misma forma lo hicieron, en Domingo de Otero; Francisco Rodríguez; Lorenzo Álvarez; Josef Otero; Juan Lorenzo; Josef Perez; Josef Diaz; Juan Martinez; Francisco Flores, y Juan Francisco Álvarez. Y los de San Miguel de Tabagón en, Pedro Alonso; Bartolomé Vizente; Josef Antonio Díaz; Josef González; Manuel Padin; Jazinto González; Juan Bautista González; Benito C.

 

Y los de la Parroquia de San Bartolomé de las Eiras, por el mismo Orden, dijeron a, Juan Martínez Berdeal; Francisco Martínez; Santiago Martínez; Antonio González; Manuel Salbado; Martín Alonso; Antonio Alonso; Pedro Villa; Antonio Salbado; Casiano Alonso, y Juan Martínez; Todos los quales uno por uno dieron sus votos, para Procuradores, Diputado, y Alcaldes de la Hermandad, en la Forma, y manera Siguiente.Votos que dieron los Electores desta Villa para Procurador General, Diputado, y Alcalde de la Hermandad.

 

Igrexa de Sta Mariña do Rosal co “Batallón Infantil Escolar del Colegio  San Luís” sito na Xuradía de Fornelos e dirixido polo presbítero don Serafín Álvarez, sendo axudado polo coadxutor Rogelio Alvarez Sueiro. Esta fotografía e de 1914, tirada polo fotógrafo castelán afincado na Guarda, Mariano Jiménez Hueto.

---------------------------

Villa.- Por unanimidad eligieron Procurador General a Manuel Antonio Pereira.  Diputado del Común y Abastos a Manuel Vizente y Alcalde  de la Hermandad a Pedro Benito Portela. Votos para Procurador General, y Alcaldes de la Hermandad de la Jurisdición.

 

Salzidos.-  Por unanimidad fue elegido Domingo Antonio Martínez de la Lomba del Rosal.EL Rosal.- Por unanimidad fue elegido Domingo Antonio Martínez de la Lomba del Rosal. San Miguel de Tabagón[12].- Por unanimidad fue elegido Domingo Antonio Martínez de La Lomba del Rosal.Eiras.-Por unanimidad fue elegido Domingo Antonio Martínez de La Lomba del Rosal. De forma, que según suena de los nombramientos que anteceden, y votos de los electores, salió, por Procurador, Síndico General de esta Villa, Manuel Antonio Pereira. Diputado del Común, y Abastos, Manuel Vizente.

 

Alcalde de la Hermandad Pedro Benito Portela, vezinos de esta Villa, y en la Jurisdición, por Procurador General, y Alcalde de la Hermandad, Domingo Antonio Martínez de la Lomba en la Feligresía del Rosal, en quienes Confían los Electores, a nombre del Pueblo, que representan, desempeñarán, con toda eficacia, sus respectibos en cargos, y de cómo dicha ejerción, se ejecutó con la debida quietud, y sosiego, lo atestan sus mandatarios, y lo firman con mi Escribano que de todo ello doy fe.Fdo: Juan Lorenzo Lasiote; Josef Martínez Parcero; Roque Manuel Rodríguez; Silbestre Rodríguez; Juan Rodríguez Cachada; Josef Benito García; Manoel Pedreira. Da Fe: Losada.       

Selo oficial do Concello da Guarda e a súa Xurisdicción.

----------------------------

D. Juan Domínguez Fontela.

-------------

O coengo guardés don Juan Domínguez Fontela no libro por el editado “La Guardia ante la invasión francesa, refire que desde o 2 ao 5 de febreiro de 1909, as tropas francesas do mariscal Soult “Duque de Dalmacia” trataban de embarcar dende San Miguel de Tabagón, no Tamuxe e no Pasaxe, co obxectivo de invadir Portugal, pero a tormenta que nesa semana caeu sobre o Baixo Miño deu o traste cos preparativos do mariscal. Lembremos que nesa etapa da guerra de Independencia o Estado Maior das tropas francesas estaba ocupando a feligresía de San Bartolomé de Eiras, polo que era frecuente o paso de tropas francesas para surtirse de gando e outras mercadurías a través da Ponte Tamuxe.

 

Ponte Tamuxe.Fotografía editada polo Concello de O Rosal.

----------------

No ano 1808. A Guarda e súa Xurisdición formaba parte da provincia de Tui, máis outras seis, Betanzos; A Coruña; Ourense; Mondoñedo e Santiago. Era “Juez y Alcalde Mayor de La Guardia y de la Jurisdición”, don Juan Portela e Rexedores: Manuel Antonio Pereira[13]; Rafael Ventura Domínguez (O Rosal); Juan Antonio Conde Rivero; José Español e Juan Andrés Martínez.

 

 La Junta del Reyno de Galicia decreta un Bando con data 21 de xuño de 1808.

Bando

“El Reyno de Galicia, por decreto del día de ayer, acordó, en representación de su Monarca el señor don Fernando VII, preso y detenido en Francia, se le dé el tratamiento de Alteza. Lo que avisa á V.S. para su noticia, y que comunique esta resolución a quien corresponda. Reyno de Galicia 21 de Junio de 1808. Fdo: El Conde de Sismonde; Josef de Quiroga y Quindós; Domingo Velado de Largaxío”.

 

O 21 de abril de 1810 tivo lugar unha reunión de veciños “de todas las Juradías de las parroquias de El Rosal, Salcidos y La Guardia[14], “Jurados y Regidores del Concejo de La Guardia y su Jurisdicción” no lugar  de As Cachadas – preto do Ponte Tamuxe, para constituir dous  “Departamentos de Alarma y Defensa”. O Primeiro abranguía a Vila da Guarda, Salcidos e Coto de Camposancos, nomeando Xefe 1º a Juan Portela e 2º ao cura ecónomo do anexo de Camposancos,  presbítero don Domingo Antonio Grova, natural de San Miguel de Tabagón. O Segundo Departamento abranguía as parroquias de O Rosal, San Miguel con seu anexo San Juan de Tabagón e San Bartolomé de Eiras. Como Xefe superior dos dous Departamentos estaba don Andrés Gestido.

 

Estadillo de datos das provinciais galegas de Lugo, Coruña, Betanzos, Mondoñedo e Tui, asinado polo Intendete  Xeneral de Galicia don Felipe Castaños en 1759.  Propiedade do Ministerio de Cultura de España.

---------------------

 

1 xaneiro 1820, comeza o “Trienio Liberal” ca sublevación do xeneral Rafael del Riego y Núñez[15], triúnfa a sublevación e procédese a restauración da Constitución[16]. Fernando VII non ten máis remedio que acatar a Constitución. Os liberais esixen ao rei que asine un Manifiesto de aceptación da Constitución en marzo de 1820.

 

En 1823 a Santa Alianza[17], acorda enviar a España un exército francés de 130.000 homes[18] que se pasean por todo o territorio devolvendo o poder absoluto a Fernando VII “El Deseado”.

Folleto entregado en man aos paisanos do Baixo Miño.

 

 

Copia do Manifesto asinado por Fernando VII enviado a tódolos “Ayuntamientos Constitucionales y Jurisdicionales de España”.

------------------------------------

 

Tres anos mais tarde os “Ayuntamientos Constitucionales” pasan dun estado liberal, rexido por unha Constitución, a unha etapa de dominio absoluto que irá dende o 7 de abril de 1823 a 1833, etapa coñocida como a Década Ominosa. Miles de españois pasan a ser perseguidos, xulgados, sentenciados e castigados (incluso ca morte), e outros miles pasan ao exilio, ordenando Fernando VII que o propio xeneral Rafael Riego Núñez[19] fose aforcado o 7 de novembro de 1723 na praza pública da Cebada en Madrid.

 

En Galicia soamente había camiños medievais que conectaban cas principais vilas e cidades, tendo como punto de referencia a Compostela a onde conducián os diferentes camiños (francés, portugués e inglés), sendo o mais importante o francés, tamén chamado “Camino de Santiago” pola importancia relixiosa, cultural e  comercial. Os antigos camiños polos que transitaban tropas dos exército e comerciantes eran os “Caminos reales de carro y herradura” que discurrían entre vals, montañas, costas, ribeiras etc. Foi ata o R.D. do 10/06/1761 cando se sentaron a sbases para facer unha distribución radial deses “Caminos reales”, correndo por conta das autoridades dos Concellos e veciños o coidado e restauración de camiños e pontes. 

 

En 1758  foi nomeado “Intendente del Reino de Galicia” don Juan Fhelipe de Castaños o que tiña como función facer xusticia, policía, facenda e guerra, pero con marcado acento económico, os intendentes foron suprimidos en 1849, mais tarde por R.D. do 30/06/1869 os asuntos económicos serían resoltos por unha Administración Económica.

Edificio do Goberno Civil da provincia de Pontevedra, hoxe Subdelegación  do Goberno Central.

---------------------------------

O Gobernador e xefe político da provincia emite distintos Oficios aos Concellos para marcar a censura de prensa e de calquera publicación, apróbase un novo “Plan de Estudios” nas Universidades, comeza unha represión feroz sobre calquera intento de sublevación, ca complacencia de Fernando VII no exército francés[20] que permañecerá en España durante varios anos mais, co fin de protexer os intereses do rei, pagados cos cartos dos paisanos…

 

Substitución da “Milicia Nacional” [21]por outro corpo chamado  “Voluntarios Realistas”[22], e comezo das sublevacións carlistas a partir da promulgación da “Pragmática Sanción” (29/03/1830), que permitiría suceder a Fernando VII a súa filla futura Isabel II, contra as lexítimas aspiracións do irmán do rei Carlos María Isidro de Borbón, herdeiro lexítimo da coroa segundo a “Ley Sálica”.

 

A morte do rei Fernando VII o 29/09/1833 (sen derogar a Pragmática) truxo consigo 1º o nomeamento da súa filla como reina, e 2º tres guerras civís, chamadas “carlistas”, que tanto desangraron a España. Créase a “Vigilancia Pública” que era unha auténtica “Policía Real” de Fernando VII por toda España, a partir do 8/01/1824, sendo escollidos aqueles elementos mais radicais do absolutismo, ca única finalidade de perseguir, deter e investigar a todas aquelas persoas de pensamento liberal, utilizando toda clase de medios ou artimañas.

 

Cabeceira da Real Cédula de Fernando VII do 13 de xaneiro de 1824. “Rey de Castilla, de León, de las Dos Sicilias, de Jerusalén, de Navarra, de Grabada, de Toledo, de Valencia, de Galicia, de Menorca, de Sevilla, de Cerdeña, de Córcega, de Murcia, de Jaén, de los Algarbes, de Algeciras, de las Islas Canarias, de las Indias Orientales y Occidentales, y Tierra –firme del mar Océano, Archiduque de Austria, Duque de Borgoña, de Brabante y de Milán, Conde de Abspurg, de Flandes, Tirol y Barcelona, Señor de Vizcaya y de Molina”.

---------------------

O primeiro “Intendente de Vigilancia Pública” en Galicia foi don Pedro Regalado Magdalena que tomou posesión o 8 de abril. Estas eran as ideas do Intendente chegadas ao Ayuntamiento Constitucional de la Guardia y su Jurisdición:

 

[...]... “La España, modelo de fidelidad a sus reyes y señores, y católica por excelencia, fue presa de los llamados filósofos, que con el mentido título de ilustración, querían privarla de su Religión Santa, de su rey y de su sosiego...

 

Fernando VII falece o 29 de setembro de 1833, sucedido por súa filla, a futura  Isabel II, por ser menor de idade queda como reina Rexente súa nai María Cristina de Borbón.

 

O guerrilleiro, Mateo Guillade entra en Tui... “con una partida de 130 hombres con el objetivo de capturar a Pablo Rovira, Jefe del Partido Liberal de Tuy, como no lo encuentran se llevan a su mujer doña Ignacia Valdés para matarla en el atrio de la catedral, hecho que fue vitado por el Obispo Francisco García Casarrubios y Melgar”. Desaparece en 1834 “La Junta del Reyno de Galicia”, ca entrada do réxime liberal que organiza a administración do reino doutra maneira. Son suprimidos os Mosteiros e Conventos desafectos[23]a partires do 26 de marzo de 1834. Dende o 22 de abril foi prohibida a admisión de novizos nos conventos e dende o 18 de agosto a de novicias.

 

4 de xullo de 1835, foi publicada a “Ley de Exclaustración y Desamortización de Mendizábal”[24] que decretaba [...] “la exclaustración de todas las ordenes religiosas por el excesivo número de monasterios su escasa utilidad y el perjuicio público que suponía la amortización de las tierras poseídas por ellos, y a para la mayor circulación de bienes”.

 

O 21 de xuño de 1836, o xeneral Baldomero Espartero[25], con un exército de 15.000 homes, obriga a saír de Galicia e Asturias ao exército carlista que estaba ó mando do xeneral Miguel Gómez. A raíz deste suceso o “Alcalde Constitucional de La Guardia y su Jurisdicción” debe emitir un Bando, o cal copiamos por seu interese histórico, [...] “con el fin de evitar que los paisanos se unieran al ejército carlista como lo venían haciendo desde que entraran en Galicia en 1835”.

 

Bando

 

“El Licenciado don Ygnacio Salgado del Cantillo, Abogado de la Real Audiencia de este Reyno, Capitán de la Guardia Nacional de esta Villa, Primer Teniente Alcalde de la misma y su Jurisdición, Vice – Presidente de su Ayuntamiento.

 

Lleno de la mayor satisfación, hago saber á los leales havitantes de esta Villa y su Distrito que por el Sr. Subdelegado de Política del Partido se me ha pasado el oficio cuyo interesante contenido es el siguiente:

 

Según comunicación que me hace el Sr. Governador Civil de esta Provincia en oficio fecha de hayer á las seis de la tarde, que acabo de recibir á las once de la mañana de este día, puedo asegurar á V. que la facción que imbadió á Santiago en la mañana del diez y ocho, la bandonó la noche del diez y nuebe á las dos huyendo de la aproximación de las Tropas leales que manda el Excmo. Sr. Teniente General don Baldomero Espartero; el cual entró en aquella Ciudad á las seis de la mañana de ayer veinte á cuyo punto, á combocado todos los Guardias Nacionales y más fuerzas que havía reunidas en esta Provincia, preparándose para bolber á salir en su persecución. No dice en su parte el Excmo. Sr. Espartero que me Transmite el Sr. Gobernador Civil la dirección que tomaron los rebeldes: pero según noticias confidenciales y contestes de Vigo y Pontevedra, parece se subdividieron, unos hacia la Hucha, y otros hacia Puente Ledesma, siendo muy probable se hayan encontrado con las Tropas del  Capitán General Latre que se hallaba sobre el camino de Orense y no solo les habrá impedido su paso sinó que dado también un egemplo de decisión y valor por la causa Nacional.

 

Lo participo á V. para su satisfación é inteligencia, y que le de entera publicidad, a fin de restituir la Calma de los ánimos agitados por la próxima invasión que amenazaba a nuestra leal Provincia.

 

...Comerciantes, Labradores, Vecinos... Todos, fácil me és concebir quienes somos dignamente a satisfación con que recivireis tan fausta nueba; tomo en ella la parte más cimentada, confiad en el celo y energía, en las autoridades por quienes somos dignamente governados: ellas son nuestro auxilio, os libraremos de los males en que quieren sumirnos los enemigos del sosiego público:sabeis que las miras de la facción no se encaminan a buestra felicidad ¡Desgraciados todos si llegasen á triunfar por pocos momentos!.

 

Buestros intereses, buestras cosechas y ganados todo sería presa de esos pocos foragidos, que vienen á saciar su hambre en lo que vos ganais con el penoso sudor de buestro rostro: Afortunadamente no sereis en este punto inquietados; no lo sereis sí os manteneis Tranquilos dedicados al Trabajo, al sólo Trabajo de buestras haciendas de donde únicamente os ha de venir buestro sustento y el de la familias.

 

Todo lo demás que os digan y ofrezcan esos facciosos encubiertos ó disfrazados que existen en medio de nosotros es una falsedad con que quieren arrastrarnos á su partido; destestad tan ruínes consejos, de que solo sacarían fruto esos Cabecillas, sedientos de empleos á costa de la sangre de los incautos; es indudable, lo sabeis practicamente; al Labrador por esfuerzos que hago jamás le sacarán el arado de la mano:

 

Volved la vista á la última Guerra: fuisteis engañados, os sacrificasteis, pero otros recogieron el fruto de buestras penalidades: al Trabajo pues; pedid al Cielo por la conservación de buestras cosechas: el que á pesar de tan prudentes Consejos, los despreciare y osare rebelarse tenga por cierto que el mismo se ha havierto su sepultura, y la ruína de sus familias: estoy al frente de buestra seguridad, y seré inexorable con el que la alterase, cambiando la dureza de mi carácter en la severidad más estremada.

 

Todos velamos, y hareis buen servicio, á Dios mismo y á la Patria, el denunciar á la Autoridad las Tramas de los enemigos de nuestra paz, de esa paz tan recomendada por la divinidad, cuyo nombre se imboca sacrilegamente, por los mayores enemigos de ella, para autorizar hechos reprobados á sus ojos:

 

Los Gefes facciosos traman sólo de su bien; el buestro les es enteramente idiferente y olvidado. Y vosotros Guardia Nacionales, vosotros, de quienes nuestra idolatrada Reyna tiene formado el más vello, el mas alto, concepto y las esperanzas más lisongeras; imitad las nobles virtudes con que vuestros compañeros del arma han hecho repetidamente conocer á los ilusos al mundo entero, que buestra institución y buestra existencia, lejos de ser vana es el mejor y más firme apoyo de la sociedad, de la religión y de las instruciones libres:

 

 ¡ VIVA YSABEL IIª !  ¡ VIVA LA RELIGIÓN!  ¡ VIVA LA UNIDAD  DE LA PATRIA !.      

 

Raiña Isabel II

--------------

-------------------------------------------------------

[1] Cita de D. Ringose.

[2] Cita de S. Madrazo Ford.

[3] Cita de  Richard  no seu libro de viaxes.

[4] Cita de Mellado en 1850.

[5] Referencia de Lucas labrada.

[6] Catastro marqués de la Ensenada.

[7] Sr. de Romay de Parada (Santiago), de Parada (Tui), de La Guardia, de Redondela (Villavieja), de Entienza, de Bouzas, de Corujo, de Bembribe e de Beade.

[8] Conformada o 12/08/1378.

[9] Sesión 1º de xaneiro de 1620.

[10] O longo dos anos podemos ver que Eiras escrébese con Eyras ou Heyras; Novás e Nobás e Ferreiros ou Ferreyros.

[11]La Hermandad” xurdíu en 1467 a 1474. Seu orixe está relacionado co desexo de sumar os esforzos dos homes libres das diversas Vilas e Xurisdicións, pobos e lugares, para poder defenderse das tropelías dos poderosos e para loitar contra todo tipo de bandoleirismo e implantar xustiza. Tiñan Alcalde, elixían a un ou dous Procuradores, Rexedores etc. Foron abolidas polo Decreto de 7 de maio de 1835.

[12] Nestes anos San Juan de Tabagón estaba agregado a parroquia de San Miguel de Tabagón.

[13] Elixidi cos votos da Vila.

[14] Camposancos nun era parroquia, sendo anexo de Salcidos.

[15] En Cabezas de San Juan. (Sevilla), nado en Asturias en 1785, falecido en Madrid en 1823.

[16] “La Pepa” de 1812.

[17]  Francia, Austria e Rusia.

[18] Coñecidos como “Los Cien Mil Hijos de San Luís”.

[19] Nado en Asturias en 1785, aforcado por orden do rei Fernando VII en 1823.

[20] Os 100.000 hijos de San Luís.

[21] Organización de cidadás armados, Garda Nacional, Milicia Urbana ou Garda Cívica.Para os liberais era a base organizativa do Estado participativo de cidadáns armados (fora do exército e da policía), con capacidade para controlar as autoridades, se saían da Constitucion. Nunha palabra, a “Virtud Cívica” incorruptible e invencible.

[22] Creada por Fernando VII (10/06/1823)para evitar o restablecemento de gobernos constitucionais ou liberais. Integrada por intransixentes do mais rancio absolutismo. En 1826 tiña mais de 100.000 números armados. Disolta en 1833, pasando grande parte destes elementos aos carlistas, non admitían o mandato de Isabel II.

[23] Todos os que se mantiveron a favor da causa Carlista, contra o nomeamento de Isabel II.

[24] Juan Álvarez Mendizábal ministro de Isabel II.

[25] O xeneral “guapo”

seguinte